Facebook noscript imagePolisen vill skärpa synkrav för äldre bilförare
Nyheter
Polisen vill skärpa synkrav för äldre bilförare
Trafikpolisen vill införa obligatoriska synkontroller för bilförare över 70 år. Foto: Fanni Olin Dahl/ TT.
Trafikpolisen vill införa obligatoriska synkontroller för bilförare över 70 år. Foto: Fanni Olin Dahl/ TT.

Medan Sverige sänker synkraven för körkort vill trafikpolisen Mikael Blomberg införa obligatoriska synkontroller för bilförare över 70 år, likt systemen i Norge och Finland. Ett förslag som väcker känslor kring både säkerhet och frihet, rapporterar TV4 Nyheterna.

Sveriges nya regler från februari innebär sänkta synkrav för körkort, samtidigt som grannländerna Norge och Finland kräver regelbundna hälso- och synundersökningar för förare över 70 år. Transportstyrelsen följer EU:s riktlinjer och tillåter nu personer med vissa synnedsättningar att behålla körkortet.

– Säkerheten är avhängd på att man har syn, ett bra omdöme i trafiken och god reflexförmåga. Men synen påverkas med åldern för de flesta. För vissa får man försämrad syn tidigare och andra har en fullgod syn livet ut, säger Mikael Blomberg, trafikpolis i Karlstad till TV4 Nyheterna.

I sitt dagliga arbete möter Blomberg situationer där allmänheten larmar om misstänkta rattfyllerister, som vid kontroll visar sig vara äldre förare med nedsatt körförmåga. Han menar att dagens system, där endast yrkesförare över 45 år måste genomgå regelbundna kontroller, missar en viktig aspekt av trafiksäkerheten.

Transportstyrelsens utredare varnar för ökade kostnader med obligatoriska kontroller, men Blomberg ser det från ett annat perspektiv:

– Att stå för en egen läkarundersökning kostnadsmässigt ser inte jag något problem med. En synundersökning kan göras hos optiker, den delen landar inte på sjukvården.

Frågan är känslig eftersom körkortet representerar frihet för många äldre.

– Om man haft den friheten hela livet är det oerhört känsligt att bli fråntagen den, erkänner Blomberg, men står fast vid sin ståndpunkt:

– Körkort är inte en rättighet, det är något man betalar för och uppvisar att man kan ha.

Blomberg uppmanar alla bilförare att frivilligt kontrollera sin syn från 40-årsåldern, men förespråkar samtidigt ett system där samhället prioriterar trafiksäkerhet framför ekonomiska överväganden.

Simone Svensson

Reporter

Tips mottages gärna!
simone.svensson@bulletin.nu