Facebook noscript imagePolitiserad svenskhet på Liljevalchs Vårsalong
Kultur
Politiserad svenskhet på Liljevalchs Vårsalong
Liljevalchs konsthall. Foto: Holger Ellgaard (CC BY-SA 3.0)
Liljevalchs konsthall. Foto: Holger Ellgaard (CC BY-SA 3.0)

Yngre konstnärer som skruvar på vad svenskhet är – Liljevalchs nya chef Joanna Sandell Wright vill bredda Vårsalongen.” Det liknar mer att vara i Miami eller Dakar här nu”, säger hon.

Kvinnliga cowboys, ett lapptäcke med Instagrambilder signerat Liv Strömquist och en tavla gjord av svamp – som vanligt samsas en mängd olika stilar på Liljevalchs Vårsalong i Stockholm. Men i år har det inkommit 25 procent fler ansökningar, och en lika stor andel av de antagna är konstnärer med bakgrund i andra länder.

Dels beror det nog på vilka som satt i juryn och dels översatte vi ansökningshandlingarna till engelska och arabiska – även om man inte söker på de språken ger det känslan av att man är välkommen, säger Liljevalchs nya chef Joanna Sandell Wright, som vill fortsätta att sänka trösklarna till konsthallen.

Det här är hennes första utställning på Liljevalchs, och hon har hållit sig till Vårsalongens tradition av att inkludera många olika uttryck.

Det ska vara en bredd och överraskningar i material och teman, säger hon och kryssar fram mellan virkade stenar och enorma skulpturer av snöpinnar.

Bland 20 000 verk har den nya juryn sållat fram 298 bidrag av konstnärer i åldrarna 20 till 78 år. Men i snitt är de som deltar tio år yngre, vilket Joanna Sandell Wright välkomnar.

Sverige är ålderssegregerat och det är roligt att det är mer blandade åldrar här. Men jag är också intresserad av hur kommande konstscener ser ut.

Tillsammans med kuratorerna Ashik Zaman och Tawanda Appiah vill hon lyfta in världen. Här syns Agija M:s animation av en rasifierad kvinna i hijab som bär svensk folkdräkt, inspirerad av Elsa Beskow, och Isabella Bernulfs skulptur av en Dalahäst i okonventionell form.

Det ska vara en gemensam överenskommelse om vad som är svenskt, och att man skruvar på det lite – vad kan det också vara? Folklighet kan laddas på nya sätt, säger Joanna Sandell Wright.

Många av verken har tvetydiga politiska undertoner. Som i den syriske konstnären Alqumit Alhamads ”Trauma on a plate”, där en handgranat tronar på ett guldkantat porslinsfat. Ett återkommande tema är också manlighet och genus, som undersöks i allt från knippen av färggranna slipsar till Anna Claréns stämningsfulla nakenfotografier av en man. Hon är en av flera namnkunniga som deltar.

I år dominerar dessutom kraftfullt måleri där kroppar och ansikten fyller dukarna. Joanna Sandell Wright tycker att det är en färgstark utställning, med mycket energi.

Den här Vårsalongen står sig i ett internationellt sammanhang, säger hon.

TT Nyheter