När nu både gymnasie- och högstadieskolor får bedriva undervisning på distans blir det ännu viktigare med stöd och hjälp.
– Självdisciplin i lärandet är ett stort ansvar, och extra svårt i hemmet, säger professorn Joanna Giota.
Distansundervisning ska inte användas förrän alla övriga åtgärder är uttömda, menar utbildningsminister Anna Ekström (S). Men möjligheten att bedriva fjärr- och distansundervisning gäller från måndag även för landets högstadieskolor.
Barn och ungdomar som pluggar hemifrån ställer högre krav på både skola och föräldrar.
Hur ska elever orka motivera sig när undervisningen ska bedrivas hemifrån?
– Det är väldigt viktigt att man får återkoppling kring sitt skolarbete både från skolan men även från andra elever. Att man får veta hur långt man kommit i sitt skolarbete för att uppnå kunskapsmålen och betygskriterierna. Det finns en hel del oro kring det bland elever, säger Joanna Giota, professor i pedagogik vid Göteborgs universitet.
Det är viktigt med hjälp och stöd.
– Människor som peppar. Många ungdomar sitter själva med hela ansvaret för lärandet, men det är inte bara ens eget ansvar, tillägger hon.
Hur ska man tänka kring skoldagen på hemmaplan?
– Det är viktigt att skapa fasta rutiner. Det kan annars vara svårt att avgöra vad som är skola och vad som är ens hem, där olika krav och förväntningar gäller, säger Joanna Giota.
Det är därför nödvändigt, hur självklart det än kan låta, att se till att komma upp på morgonen och att inte bara arbeta från sängen, anser hon.
– Skapa en plats vid ett skrivbord exempelvis där du kan hålla på med läxor eller prata med dina klasskamrater. Om man inte vet vad som är skola eller hem kan det dra ner på motivationen, där olika krav och förväntningar gäller.
Vad är det viktigt som förälder att tänka på?
– En del kanske inte ber sina föräldrar eller andra vuxna om hjälp då man gärna vill klara sig själv och vara stark, säger Joanna Giota.
Tipset till föräldrar, särskilt under rådande omständigheter, är att ställa lite fler frågor till sina barn.
– Det gäller ju inte bara skolarbetet utan även att man uppmärksammar vad som oroar ens barn. Är det skolarbetet? Eller att man själv ska bli sjuk, men också smitta andra?, säger Joanna Giota och tillägger:
– Och att man även avdramatiserar höga krav som ungdomar ställer på sig själva, så att de inte sitter där själva med allt, som blir övermäktigt. Även om man inte ber om hjälp behöver de känna att det finns någon som ser en, säger hon.
Hur ska elever hantera oro och stress under rådande omständigheter?
– Oro och stress gäller inte bara skolan utan även allt annat som händer runt omkring en och i världen. Att inte träffa sina kompisar eller klasskamrater och prata om allt som oroar, drar också ner på motivationen.
Hon poängterar att det är viktigt att elever ställer lagom krav på sig själva.
– Självdisciplin i lärandet är ett stort ansvar, och extra svårt i hemmet för alla, och det är lätt att ge upp vid svårigheter. En del elever kommer dock att behöva ännu mer hjälp och stöd, då eget arbete och självdisciplin är svårare för dem, säger Joanna Giota.
Hur påverkas unga av att sitta hemma och inte träffa klasskamrater?
– Ungdomar tycker om att ha relationer till andra ungdomar där man stöttar och lär av varandra. Att inte kunna träffas fysiskt är för många ungdomar väldigt jobbigt. Att kommunicera via chatt hela tiden är inte optimalt. Det uppmanar inte till att ha djupare samtal, varken om skolarbete eller livet.
Under en tid som inneburit många förändringar där vardagen stuvats om är det viktigt att försöka behålla en optimistisk syn på allt som händer.
Att man känner att det kommer bli bättre. Odla optimismen, säger Joanna Giota.
TEXT: Malin Johanson/TT