En ny rapport från Transportstyrelsen beskriver hur cykelhjälmen skyddar vid olyckor samt vilka kostnader staten kan minska om cykelhjälm används.
Cykelolyckor orsakar allt från lindriga skador till dödsfall och är i många fall en kostnad för landets vårdinrättningar. I rapporten ”Cykelhjälmens betydelse för säkerheten och samhällsekonomin”, som Transportstyrelsen har framställt, beräknas bland annat hur många dödsfall som hade kunnat undvikas om cyklisten använt sig av hjälm. Beräkningarna utgår från allvarliga skador och dödsfall som skett under perioden 2014–2019.
– Det finns flera avgörande faktorer som påverkar säkerheten för cyklister. Det handlar till exempel om cyklisters försiktighet, bilisternas attityd gentemot cyklister, kunskap om trafikregler och hur många som cyklar. Därtill hur cykelvägnätet är utbyggt samt vilken kvalitet det håller i fråga om utrymme, belysning och underhåll, säger Heba Kurdi, samhällsekonom på Transportstyrelsen, i myndighetens pressmeddelande.
Hundratals hade inte blivit allvarligt skadade
Mellan 2014 och 2019 omkom totalt 138 cyklister i Sverige, varav 39 hade minst en skada på huvudet. Totalt hade 1 249 personer allvarliga huvudskador och sedan studien justerat för hjälmanvändare var det totalt 684 personer som allvarligt skadats utan hjälm.
Studien visar att om samtliga cyklister burit hjälm skulle 13 fler personer ha överlevt och 457 personer undkommit allvarliga skador. Att personen överlevt innebär dock inte att personen undgått skador.
Kostade samhället sju miljarder
Om alla hade använt hjälm under den undersökta sexårsperioden skulle besparingarna för samhället ha blivit ungefär sju miljarder kronor.
För tillfället uppskattas hälften av alla cyklister, omkring 565 000, inte använda hjälm. Kostnaden för en 100-procentig användning av hjälm uppskattas vara 169,5 miljoner kronor, om man utgår från att den billigaste och enda sortens hjälm köpes för 300 kronor. Det innebär att kostnaden om alla cyklister bär hjälm är avsevärt lägre än kostnaden för cykelskador, och med färre dödsfall.