Facebook noscript imageRödgröna ilskan över billigare diesel
Politik
Rödgröna ilskan över billigare diesel
Socialdemokraternas klimat- och miljöpolitiska talesperson har tidigare varnat för konsekvenserna av en sänkning av reduktionsplikten. Här tillsammans med partiledaren Magdalena Andersson. Foto: Marko Säävälä/TT/X
Socialdemokraternas klimat- och miljöpolitiska talesperson har tidigare varnat för konsekvenserna av en sänkning av reduktionsplikten. Här tillsammans med partiledaren Magdalena Andersson. Foto: Marko Säävälä/TT/X

Dieselpriset sänktes med över fyra kronor över en natt när reduktionsplikten sänktes. Nu rasar politiker och debattörer från rödgrönt håll mot Tidöpartiernas drag. ”Fuldiesel” rasar vänsterpartistiska X-profilen Ulla Andersson.

I sociala medier har prissänkningarna på diesel och bensin vid nyår fått stor uppmärksamhet. En stor del av kommentarerna är jublande, nöjda eller till och med triumfatoriska.

Politiker från de partier som drivit på för en sänkning av reduktionsplikten har pepprat med nöjda inlägg, ofta med bilder från bränslestationers prisskyltar.

Riksdagsledamoten Magnus Jacobsson (KD) från Uddevalla uppmanar sina följare att ta bilder och lägga upp bilder i sin X-tråd.

SD-veteranen Martin Kinnunen konstaterar på torr kanslisvenska att en ”mycket välkommen effekt” av sänkningen är att även HVO100 (miljödiesel) kommer att sjunka i pris på grund av att bristen blir mindre.

Moderaterna Jan Ericsson och Lars Beckman, som är medgrundare till riksdagens bilnätverk har båda kommenterat sänkningen av dieselpriset (och bensinpriset).

Lars Beckman skickar en gliring till motståndarna till sänkningen av reduktionsplikten.

Rödgrön ilska

Men det är inte alla som är nöjda. Från rödgrönt håll rasas det mot den billigare dieseln.

Tidigare riksdagsledamoten Ulla Andersson, numera regionråd i opposition, i många år ekonomisk-politisk talesperson för Vänsterpartiet men också tidigare öppen kommunist, rasar på X.

”Nu kommer Sveriges utsläpp att öka då fuldieseln får ta över”, skriver Andersson som så sent som 2004 betecknade sig som kommunist enligt en artikel i Gefle Dagblad. Hon slutade kalla sig kommunist för att det blev ”för krångligt”, berättade hon för SVT 2011.

Tidigare har profilerade klimatdebattörer som Johan Rockström sågat reduktionsplikten och varnat för att en sänkt reduktionsplikt skulle kunna skada Sveriges rykte.

”[Sveriges] rykte dalar”, varnade Rockström i maj 2023.

Christian Valtersson, policy- och kommunikationschef hos Miljöpartiets EU-kansli, varnar för att en sänkning av reduktionsplikten på dieseln i Sverige kommer att ”förstöra klimatet”.

Under en debatt i riksdagen den 29 november var Socialdemokraternas klimat- och miljöpolitiska talesperson Anna-Caren Sätherberg mycket kritisk till sänkningen av reduktionsplikten.

Enligt Sätherberg skulle det inte bara leda till kraftigt ökade utsläpp.

– [Det] kan också leda till svåra begränsningar för svenska medborgare, varnade Sätherberg som också flaggade för att Sverige nu riskerar att gå miste om jobb.

I omröstningen i riksdagen röstade Centerpartiet, Miljöpartiet, Socialdemokraterna och Vänsterpartiet emot Tidöpartiernas förslag om sänkning av reduktionsplikten.

Pelle Zackrisson