
S-märkte debattören Payam Moula föreslår en ny sidoorganisation för LO-män för att locka tillbaka dem som vänt Socialdemokraterna ryggen. I USA testades liknande grepp med dåligt resultat.
Socialdemokraterna har tappat rejält bland manliga väljare. Enligt SVT/Verian i april skulle 43 procent av landets kvinnor rösta på S, men enbart 28 procent av landets män.
Tidens chefredaktör Payam Moula – som tidigare var socialdemokratiske näringsministern Ibrahim Baylans tjänsteman – pekar i en ny debattartikel i Aktuellt i Politiken ut ett allvarligt problem för partiet: mansbristen.
”Det sägs ibland att arbetarmännen lämnat socialdemokratin, men det är snarare arbetarrörelsen som har lämnat arbetarmännen. Och utan att hamna i en diskussion om hur man ska värdera olika väljare så kan vi konstatera faktum; när arbetarrörelsen lämnar männen så plockar extremhögern upp dem”, skriver Moula.
Hans lösning? En ny sidoorganisation för LO-männen.
”Borde det inte finnas en motvikt i form av en sidoorganisation som organiserar och stärker LO-männens inflytande i Socialdemokraterna? Som ser till att deras materiella intressen, politiska preferenser och verklighetsuppfattning inte tappas bort?” frågar sig Moula retoriskt.
I dagsläget har Socialdemokraterna fem sidoorganisationer: S-kvinnor, HBTQ+S, SSU, S-studenter samt Tro och solidaritet.
Moula menar att mansproblemet främst är politiskt. Partiet har enligt honom för lågt förtroende i frågor som är viktiga för män, som invandring och rättspolitik.
Han framhåller också att S måste vinna plånboksfrågorna, som enligt SVT Valu var viktiga för 56 procent av SD-väljarna men bara 28 procent av S-väljarna i riksdagsvalet 2022.
Gick dåligt i USA
I USA prövade Kamala Harris kampanj liknande strategier under presidentvalet förra hösten.
Gruppen ”White Dudes for Harris” skapades, med transportminister Pete Buttigieg som dragplåster. Kampanjen sålde kepsar och försökte skapa ett ”utrymme av tillit” där vita män kunde stötta varandra i att rösta på Harris.
En reklamfilm för Harris, som visade ”typiska” män som uttryckte sitt stöd för henne genom att upprepa ”Jag är man nog”, fick hård kritik. Klippet, där skådespelare filmats utomhus och på lastbilar, hånades som ”det pinsammaste politiska reklamklippet någonsin”.
Moula avslutar sin debattartikel med att betona att problemet är allvarligt: ”Valet 2026 kommer att avgöra Sveriges framtid. Ska arbetarrörelsen vinna kampen om Sverige och demokratin så måste vi vinna tillbaka arbetarmännen.”