Facebook noscript imageSå fungerar politisk PR
TV & Pod
Så fungerar politisk PR
Så fungerar politisk PR

För att lyssna på hela versionen av detta avsnitt så behöver du en Plusprenumeration.

Efter SVT Agendas partiledardebatt publicerade SD en meme i sociala medier där texten ”Kvinnovåldet är ett importerat problem” står över en bild av Jimmie Åkesson. Det var så hans uttalande tolkades av de andra partiledarna med Annie Lööf i spetsen. Hur smart är det att SD:s egen kommunikationsavdelning instämmer i förenklingen? 

Som svar bjuder Per oss på en initierad skildring av ett politiskt partis strategiska verkstad. Vi får veta hur mycket arbete det ligger bakom en partiledardebatt. Dan bjuder på exempel ur historien på en dålig svensk kvinnosyn, schlagern ”Det är ingen idé ida’ Ida” (1930).

I Sverige har ihärdigt arbete från feministiskt håll förändrat kvinnosynen, men varför har man så svårt att erkänna den framgången? Per spår att genom att lyfta frågan om våld mot kvinnor kan vänstern ta tillbaka allmänhetens stöd i frågor om lag och ordning. Om högern är dåligt förberedd kommer vänstern att vinna. Slutligen diskuterar vi Borås Tidnings magplask i krönikan om Ebba Buschs klänning och frånvaron av kritik om strategin mot Covid19 i partiledardebatten. Och vad vore livet utan skratt? Grammofoncharmören August Svensson bjuder avslutningsvis oss på en skrattvisa ur operetten Geishan inspelad i Stockholm 1904.

God lyssning önskar Radio Bulletin 

Producent: Hampus Widlöf

Radio Bulletin

Radio Bulletin är Bulletins podd.