Snart blir det billigare att tanka bilen. Det blir effekten när Tidöpartierna sänker reduktionsplikten. En liter bensin och diesel kommer kosta runt 20 kronor efter årsskiftet.
– Det skulle i så fall innebära ett dieselpris på runt 18 kronor vid pump, men det är också viktigt hur världsmarknadspris och kronkursen utvecklas, säger Tony Gunnarsson, pressekreterare på M Sverige till Bulletin.
Idag ligger reduktionsnivån i Sverige på 7,8 procent för bensin och 30,5 procent för diesel. Nivåerna representerar den andel biobränslen som måste blandas in i bränslet som säljs av bensinbolagen.
Efter årsskiftet kommer reduktionsnivån att ligga på sex procent för både bensin och diesel efter att Tidöpartierna – KD, L, M och SD – lagt förslag och drivit igenom det i riksdagen.
En reduktionsnivå på sex procent innebär att Sverige hamnar under EU-direktivet för 2030 som ligger på 14 procent. Tidigare har Sverige legat i EU-toppen vilket medfört att Sverige haft bland de högsta dieselpriserna i Europa.
Meningarna går dock isär om det i själva verket funnits någon reduktionsplikt i EU. Det handlar snarare om att länderna gemensamt ska minska utsläppen fram till 2030, men det är upp till medlemsländerna själva att avgöra hur mycket.
– När vi utreder vad EU:s lägsta nivå är så blir det uppenbart att den är noll, säger Martin Kinnunen (SD) klimatpolitisk talesperson till Lantbruksnytt.
Priset kan sänkas med fem kronor
Enligt regeringen kan den sänkta reduktionsplikten innebära att priset på en liter diesel sänks med cirka fem kronor.
– Det är svårt att säga än så länge. Politikerna har ju räknat med en prissänkning på uppåt fem kronor, men det återstår att se, säger Tony Gunnarsson, pressekreterare på M Sverige (tidigare Motormännen), till Bulletin.
Samtidigt lyfter han att marknadspriset fluktuerar och att priserna legat på alltifrån 23 till 27 kronor per liter. Flera faktorer spelar in såsom den svenska kronkursen och marknadspriset på råolja, skatter med mera.
– Det skulle i så fall innebära ett dieselpris på runt 18 kronor vid pump, men det är också viktigt hur världsmarknadspris och kronkursen utvecklas, säger Tony Gunnarsson.
Konsumenterna tagit smällen
Tony Gunnarsson tycker att det är bra att regeringen adresserat de höga konsumentpriserna. M Sverige har själva drivit på att sänka bränsleskatterna.
– Vi är glada att man agerar överhuvudtaget, för det har varit orimligt höga priser och konsumenterna har belastats för hårt i omställningspolitiken. Om klimatåtgärder höjer priserna borde andra kostnadsbördor lättas, men så har inte skett, säger han.
Riksrevisionen har även kritiserat Sveriges höga reduktionsplikt och konstaterat att den är ohållbar samt riskerar leda till ökade utsläpp i andra delar av världen.
Sverigedemokraterna nöjda
Sänkta drivmedelspriser utgjorde en central fråga för Sverigedemokraterna (SD) under valrörelsen 2022. I Tidöavtalet finns inga specifika krav på en definierad reduktionsnivå men SD har aktivt förespråkat en nivå på noll procent.
SD har även velat se sänkta bränsleskatter. Vid årsskiftet sänks skatten på bensin med 1,64 kronor per liter. Dieselskatten sänks med 43 öre per liter.
– Den fråga vi lagt mest fokus på är bränsleskatterna. Det är där vi har fått mest utväxling. Vi sänkte bränsleskatterna med sju miljarder i förra budgetpropositionen och ytterligare 6,5 miljarder nu till årsskiftet. Det är också vad vi lovat väljarna, säger Oscar Sjöstedt, ekonomiskpolitisk talesperson för Sverigedemokraterna, till Bulletin.
Läs även: 6 tonåringar ställs inför barndomstol för halshuggningen av Samuel Paty