
Falska namn, påhittade ”personliga vinster” och säljare som vägrar ta ett nej. I en granskning avslöjar Aftonbladet hur telefonförsäljare på samma bolag som var inblandat i S-lotteriets skandal nu övertalar äldre att köpa postkodlotter för tusentals kronor.
Telefonförsäljare som säljer postkodlotter använder påstridiga metoder för att sälja lotter till framförallt äldre personer. De är enligt uppgifter instruerade att vara ”fett påstridiga” och accepterar aldrig ett nej. Detta avslöjar Aftonbladets granskning ”200 sekunder”, som har pratat med elva tidigare och nuvarande medarbetare på telemarketingföretaget Konnect Global.
Man tar inte ett nej
Metoden som används på Konnect Global kallas enligt Aftonbladet för ”klick eller sälj”. Det innebär att säljare aldrig ska ge upp förrän kunden antingen köper eller lägger på luren.
– Det betyder att man inte accepterar ett nej. Man fortsätter att tjata tills kunden slänger på luren, berättar en före detta säljare för Aftonbladet.
Säljarna är i regel mycket unga och att sälja postkodlotter är ofta deras första jobb, rapporterar tidningen. Aftonbladet beskriver hur cheferna aktivt hetsar säljarna med både belöningar och bestraffningar.
Bytte namn efter S-skandal
Konnect Global är samma företag som tidigare hette Effective Communication och var inblandat i skandalen kring Socialdemokraternas Kombilotteri i höstas, rapporterar Aftonbladet. Postkodlotteriet pausade då samarbetet med säljbolaget, men efter namnbytet fick de börja sälja postkodlotter igen.
– Efter skandalen gick Postkodlotteriet ut med att säljarna bara får ta ett eller två nej från kunderna. Men det skiter dom i, dom fortsätter att pusha tills kunderna säger ja. Säljarna är fett påstridiga, säger en före detta medarbetare till Aftonbladet.
Ex-anställd: Äldre litar mer på svenska namn
Enligt Aftonbladets granskning använder säljarna, som ofta är mycket unga, påhittade svenska namn för att inge förtroende hos äldre.
– Speciellt om det är utländska namn säger man något annat. Då kallar man sig nåt svenskt, för att det litar äldre människor mera på, förklarar en tidigare anställd för Aftonbladet.
Säljarna arbetar enligt hemliga manus som skiljer sig från de officiella, enligt granskningen. De påstår bland annat att kunderna har ”personliga nummer” och att de minst kan vinna 500 kronor per lott, skriver Aftonbladet.
VD:n förnekar kritiken
Konnect Globals vd Rickard Blom förnekar dock kritiken och hävdar i tidningen att företaget kvalitetssäkrar alla köp och inte accepterar aggressiva försäljningsmetoder.
– Efter september har vi gjort en intern och extern utredning och faktiskt klargjort hur allting funkar. Vi har bara de manusen som är godkända av våra leverantörer. Det här har vi redan redovisat till alla som vi jobbar med, säger Blom till Aftonbladet.