
Polismyndigheten hade 194 kommunikatörer anställda 2018. Sex år senare har antalet vuxit visar Bulletins kartläggning. Förutom egna kommunikatörer köper Polisen in externa tjänster av den kända PR-byrån Prime.
I en granskning 2018 gjord av Skattebetalarnas ”Slöseriombudsmannen” framkom att polisen hade 194 heltidsanställda kommunikatörer.
I en debattartikel från september 2023 skriver journalisten Jan Scherman och tidigare Scania-chefen Leif Östling att Polisen har 187 anställda kommunikatörer.
”Att myndigheterna anställer fler kommunikatörer för att möta ett ökat behov, exempelvis till följd av den digitala utvecklingen, är ingenting att säga något om. Problemet är att kommunikatörernas huvuduppgift många gånger verkar vara att skydda myndigheten från berättigad kritik, snarare än att underlätta för allmänheten att få relevant information”, skriver Scherman och Östling.
I maj 2024 har antalet anställda kommunikatörer ökat till 202 visar Bulletins kartläggning.
”Av dessa arbetar cirka 60 medarbetare med press-/mediehantering som antingen pressekreterare, presstalesperson eller liknande och av dem är cirka 50 anställda i polisregionerna”, skriver Magdalena Meyer, kommunikationsstrateg hos Polismyndighetens kommunikationsavdelning.
Upphandlar tjänster från PR-byrå
PR-byrån Prime har i många år haft kontrakt med Polismyndigheten. 2016-2017 fakturerade man drygt 16 miljoner kronor enligt Slöseriombudsmannen.
Det är en summa som minskat. Under 2023 betalade Polismyndigheten 1,9 miljoner kronor för olika tjänster.
”Tjänsterna är kopplade till strategier för rekryteringskampanjer, strategier och presentationsmaterial för större interna projekt, undersökningar av medarbetartidningen Svensk polis samt strategier och undersökningar kopplade till utvecklingen av digitala kanaler”, skriver Magdalena Meyer.
Polismyndighetens inköp från Prime under 2023:
• Strategi- målgrupps- och analysarbete kopplat till rekryteringskampanjer: 696 400 kr
• Strategi- målgrupps- och analysarbete kopplat till vidareutveckling av digitala kanaler: 242 400 kr
• Läsvärdesundersökning medarbetartidningen Svensk polis samt textproduktion: 402 971 kr.
• Internkommunikation kopplat till större projekt inom myndigheten (strategier och presentationsmaterial): 554 200 kr.