
Medierna bär ett stort ansvar för att ha skapat fenomenet Greta Thunberg. Från protester i klimatskräckens namn befinner hon sig nu i uselt sällskap – vänner till Hamas, skriver Torsten Sandström.
Den kändis som medierna skapat, Greta Thunberg, fortsätter nu på en inte ovanlig bana: upp som en sol och ned som pannkaka.
Utan att ha något annat i bagaget än en protest i klimatskräckens anda – Fridays for Future – har en av medierna lanserad skolkande liten skolflicka nu hamnat i riktigt dåligt sällskap, det vill säga hos Hamas vänner. Dessa hyllar hon genom tillbehör till sin klädsel.
Den ursprungliga klimataktionen utanför Riksdagshuset har numera förvandlats till olagliga demonstrationer i när och fjärran. Klimatskräck har förvandlats till politisk skräck (terror). Dessutom i resor till Gaza med vänner till Hamas. Tala om att hamna i dåligt sällskap!
Det borde vara en läxa för mediesamhället. Särskilt för DN och dess fd chefredaktör, Greta Thunberg! Om man föder en egotrippad och naiv aktivist så utvecklas en samhällsfientlig fanatiker. Förvisso krävs nästan inget för att bli kändis, mer än medial uppmärksamhet förstås. Om medierna lanserar den som vet bäst är risken stor att ett ”monster” riskerar att utvecklas.
Min uppfattning är att mediesamhället bär ett tungt ansvar för den våda man framkallat.