Under måndagen är det en vecka sedan SAS-strejken bröt ut. Pilotfacket och SAS har ännu inte börjat prata direkt med varandra igen. Möten med medlare sker däremot dagligen.
På måndagsmorgonen är en av de utsedda medlarna, Jan Sjölin, på väg mot ytterligare en arbetsdag som ägnas åt att försöka lösa konflikten mellan pilotfacket och SAS.
– Vi arbetar oavbrutet och håller på varje tillgänglig timme på dygnet. Det är många som lider av den här konflikten, säger Jan Sjölin.
Medlarna har en konstant dialog och dagliga möten med parterna enskilt, enligt Jan Sjölin.
Under dagen kommer bland annat representanter från den norska pilotföreningen att träffa medlare för att stämma av status i strejken, uppger Jan Levi Skogvang, ledare för SAS Norges pilotförening i norsk tv.
– Det är inte någon medling eller förhandling, utan bara ett statusmöte om var parterna står. Det har varit ett liknande möte för de svenska parterna, säger Skogvang till TV2.
På frågan om hur Skogvang ser på situationen just nu, med strejken som har pågått i en vecka, svarar han:
– Det får bara vara som det är. Det är SAS som sitter på nyckeln.
Ingen direkt dialog
Ingen direkt dialog sker däremot mellan SAS och facket och ett möte där både SAS och pilotfacket närvarar har inte planerats in i närtid, enligt Jan Sjölin, men han understryker att det kan förändras snabbt.
– Nej, det har vi inte på ett tag. Men vi träffar båda hela tiden.
SAS kommunikationsdirektör Karin Nyman vill inte kommentera läget på måndagsmorgonen men säger att det inte finns något nytt att säga.
– Vi för en fortsatt dialog med medlarna. Vi befinner oss i processen och det är ingenting mer som vi vill kommentera, säger Karin Nyman.
Charterresenärer strandas
Från och med måndagen så slutar SAS-piloterna att flyga hem strandsatta charterresenärer efter att tidigare ha gjort ett undantag för charterresorna.
Orsaken är att det finns alternativa resmöjligheter, hävdar pilotföreningen SAS Pilot Group (SPG).
SAS menar däremot att alternativen är extremt begränsade.
– Det är jätteolyckligt, det är många förtvivlade passagerare som sitter fast på olika orter, säger Karin Nyman.
Läs även: Norge tillbaka som SAS-ägare – går inte in med mer pengar