Facebook noscript imageSchibsteds nya strategi: 350 tjänster försvinner
Ekonomi
Schibsteds nya strategi: 350 tjänster försvinner
Schibsted genomför omfattande omorganisation där 350 tjänster försvinner från koncernens verksamheter i fyra länder. Foto: TT/Schibsted
Schibsted genomför omfattande omorganisation där 350 tjänster försvinner från koncernens verksamheter i fyra länder. Foto: TT/Schibsted

Mediakoncernen Schibsted genomför drastiska förändringar där hundratals tjänster försvinner samtidigt som moderna arbetssätt införs. Svenska Dagbladet går i spetsen för omställningen med digitalt fokus och nya arbetsmetoder.

Besparingarna, som motsvarar 13 procent av arbetsstyrkan inom Schibsted Media, är en strategisk anpassning till marknadens digitala utveckling. Koncernens vd Siv Juvik Tveitnes presenterade under onsdagens personalmöte hur verksamheten ska effektiviseras i Sverige, Norge, Finland och Polen, rapporterar Journalisten.

Marknadens krav möts

Svenska Dagbladet visar vägen genom att redan ha infört moderna arbetssätt. Redaktionen övergår till ett nav-system med tvärfunktionella team, vilket ersätter traditionella avdelningar. Webbredaktionen ska vara bemannad från fem på morgonen till midnatt genom ett nytt skiftsystem enligt 5-4-4-5-modellen.

Digitala prenumerationer i fokus

– Skiftarbete med tidiga morgnar och sena kvällar har vi inte haft på Svenska Dagbladet de senaste åren. Det var många frågor kring det på personalmötet, säger Fredrik Tideman, ordförande i SvD:s journalistklubb, till Journalisten.

Koncernen planerar att presentera den nya organisationen i mitten av februari. För berörda medarbetare kommer avgångsvederlag att erbjudas, men endast till dem som påverkas direkt av omorganisationen.

Strategisk framtidssatsning

”Det här handlar inte bara om kortsiktiga anpassningar, utan om att lägga en solid grund för de kommande åren. Därför står den långsiktiga strategi som vi har satt för företaget fram till 2027 fast”, förklarar Siv Juvik Tveitnes i ett pressmeddelande till Journalisten.

Schibsted kommer att fokusera på att vara ledande mediedestination i Norden genom utveckling av digitala prenumerationstjänster och effektiva annonsprodukter. Den nya organisationsmodellen, med fokus på tvärfunktionella team, ska säkra bolagets position som ledande digital medieaktör i Norden.

Saga Björklund Nystedt

Reporter, Stockholmsbaserad.