Sverigedemokraterna är det dominerande partiet på sociala medier. Influenserparet Jonna och Jocke Lundell är totalt sett störst på sociala medier. Journalisten Joakim Lamotte är en av raketerna på listan Maktbarometern 2021.
Sverigedemokraterna är det dominerande partiet på sociala medier. Tätt följda av Socialdemokraterna som har flera profilerade politiker på de digitala plattformarna. Sverigedemokraterna stärks än mer då partiledaren Jimmie Åkesson själv ligger strax utanför tio i topp på en elfteplats.
Lamotte klättrar
Klättrare är journalisten Joakim Lamotte som hamnade på en fjärdeplats. Artisten Jacke Sjödin kom från ingenstans till plats 45. Vänsterpartiets Nooshi Dadgostar nådde plats 127.
Totalt sett är paret Lundell störst på sociala medier. De har bytt plats med förra årets vinnare, humortrion JLC (Jonas Fagerström, Lucas Simonsson och Carl Déman) som i år blir trea. Influeraren och författaren Therése Lindgren ligger kvar på andraplatsen.
– Den här trion har verkligen skapat en sorts elit på sociala medier och det har varit så de senaste åren. Sociala medier bygger väldigt mycket på att skapa relationer och de här har varit väldigt duktiga på detta, kommenterar Medieakademins ordförande Emanuel Karlsten resultatet.
Medieakademin har kartlagt aktiviteten på de sociala medierna Twitter, Facebook, Instagram och Youtube och utifrån rankningen på dessa medier har listan Maktbarometern skapats, vilken visar vilka som totalt har mest inflytande. Den fokuserar inte på trafiken till hemsidor och tv-kanaler, som också kan påverka.
Skapa propagandamaskiner
– Startpositionerna på sociala medier är väldigt tydliga inför valet, men det är en mycket begränsad del av väljarkåren, två–tre procent, lite högre på Facebook cirka tio procent, som följer valrörelsen via sociala medier och gillar inlägg, säger Emanuel Karlsten.
– Men det är inte hela bilden heller eftersom partierna vill nå så kallade pratare, personer som sprider budskap vidare, därför kan sociala medier vara ganska viktiga. Partier kan skapa propagandamaskiner och sätta agendan.
fakta
Mäktigast på sociala medier
1. Jonna och Jocke Lundell – influenser (+2)
2. Therese Lindgren – influenser och författare (-)
3. JLC - humorgrupp (-1)
4. Joakim Lamotte – journalist (+10)
5. Sverigedemokraterna – politiskt parti (+4)
6. Situationer – underhållningswebbplats (-)
7. Newsner – mediebolag (+5)
8. Mauri Hermundsson – influenser och programledare (+10)
9. IJustWantToBeCool -– humorgrupp (-1)
10. Viral king – intressesajt (-5)