På ett möte i miljö- och jordbruksutskottet lade Sverigedemokraterna fram ett utskottsinitiativ under torsdagen där partiet vill se en sänkning av dieselpriset. SD vill sänka reduktionsplikten till fem procent och går därmed längre än KD som vill sänka till 14 procent.
– Vi har inte haft några ingående samtal men vi välkomnar KD:s förslag, skillnaden är inte så stor för slutresultatet, säger Martin Kinnunen (SD).
Dieselpriserna har på senaste tiden skenat iväg och ligger nu på uppemot 21 kronor litern. Anledningen är att regeringen tidigare fastställt krav om att öka reduktionsplikten och mängden förnybart i bränslet.
Regeringen har ett mål att reduktionsplikten ska höjas upp till 66 procent till 2030 för att nå klimatmålen. Reduktionsplikten innebär ett krav på att en viss andel biobränsle måste blandas i bensin och diesel. Kravet ska höjas successivt fram till 2030. I dagsläget ligger reduktionsplikten på 30,5 procent.
SD:s bedömning är att en sänkning till fem procent skulle åstadkomma en sänkning av pris vid pump på mer än tre kronor givet samma skattebörda.
Martin Kinnunen är klimat- och miljöpolitisk talesperson för Sverigedemokraterna:
– Det här skadar svensk konkurrenskraft. Alla krafter som bidrar till att minska priserna välkomnar vi. Regeringens mål är orealistiska, det kommer att leda till en prisökning som kommer att utradera en hel del företag, säger Martin Kinnunen.
Sverigedemokraterna drev tillsammans med Moderaterna och Kristdemokraterna fram ett gemensamt beslut att sänka skatten på drivmedel i höstas. Partierna föreslog en sänkt drivmedelsskatt med 50 öre per liter från och med 1 maj 2022.
– Skogsindustrin, åkerinäringen och lantbrukarna ser positivt på våra förslag. Men ser man på företag som Preem och finska Neste är man inte lika positiva. De ser oroligt på flera partiers förslag om en sänkning av reduktionsplikten. Tittar man på andra länders lantbrukare drabbas de inte lika hårt som Sveriges lantbrukare vilket kommer att leda till att vi importerar varor och får mer utländsk mat istället. Vi ser även att utländska åkare i vissa fall importerar illegalt bränsle från hemlandet, säger Martin Kinnunen.
För lantbrukarna innebär den senaste prisökningen av dieseln en kostnadsökning på cirka 750 miljoner.
– Nu verkar KD gå i samma riktning som oss, och vi får se hur Centerpartiet ställer sig till detta förslag, säger Martin Kinnunen.