Facebook noscript imageSe upp för krympflationen – ”jättesvårt”
Ekonomi
låsaSe upp för krympflationen – ”jättesvårt”
Ulf Mazur från Matpriskollen. Foto: Caisa Rasmussen/TT
Ulf Mazur från Matpriskollen. Foto: Caisa Rasmussen/TT

I takt med att matpriserna slår i taket krymper även förpackningarna. Men för konsumenten är det svårt att upptäcka krympflationen. – Det är jättesvårt när förpackningen ser likadan ut, säger Matpriskollens vd Ulf Mazur.

Att pepparkaksburken blivit 50 gram lättare mot förra julen eller att chokladpåsen krymt med 75 gram är svårt även för den mest prismedvetna konsumenten att upptäcka. När Matpriskollen undersökt förpackningsförändringar har de däremot upptäckt att priset ofta inte följer med ner.

Denna artikel är endast för prenumeranter

Välkommen att prenumerera på Bulletin. Då får du tillgång till hela artikeln och allt vårt exklusiva innehåll. Välj din prenumeration och bli en del av Bulletins community idag.