
Glassjätten Sia glass får kritik för sin nya sommarkampanj som visar en mångkulturell familj. Vd Stefan Carlsson välkomnar bojkott från missnöjda konsumenter och betonar att mångfald speglar företagets värderingar. – För vår del är det bara en självklarhet, det är så våra konsumenter ser ut, säger han till Hallands Affärer.
Sia glass lanserade under tisdagen sin nya sommarglassbåt tillsammans med en kollektion merchandise som konsumenter kan få genom att lämna in kvitton. Enligt Stefan Carlsson är lanseringen en succé redan under den andra dagen.
Kampanjen har fått stor uppmärksamhet på sociala medier – men inte enbart för glassen.
Bilden som frontar kampanjen, föreställande en familj med en afrikansk man, en blond kvinna och deras barn, har mötts av protester på plattformen X. Kritiker anklagar företaget för att vara ”woke” och ”normalisera rasblandning”.
Står fast trots hatet
Stefan Carlsson, vd för Sia glass, avfärdar kritiken och menar att den kommer från ”extremistsidor”.
– För vår del är det bara en självklarhet, det är så våra konsumenter ser ut. Det är svenskar, invandrare, andra generationens invandrare. Det är så vi väljer att fronta oss i all marknadsföring vi gör, säger Stefan Carlsson till Hallands Affärer.
Glassföretaget säger sig vilja spegla en bild av Sverige där invandrare och andra generationens invandrare utgör en självklar del av målgruppen. Carlsson välkomnar till och med en bojkott från kritiker.
– Har vi konsumenter som inte tycker det är okej, då tror jag vi kan vara utan de konsumenterna, säger han.
Bojkott välkomnas av glassjätten
Vdn betonar att företagets värderingar kring jämlikhet inte är förhandlingsbara och hänvisar till företagets slogan ”När livet leker”.
– Alla företag får väl alltid folk från olika extremsidor som bojkottar hit och dit. Då får de gärna göra det. Vi står för jämlikhet och social hållbarhet. Det är vår grundidé i hela verksamheten, säger Stefan Carlsson.
– Som alltid, oavsett om det är den här kampanjen eller våra reklamfilmer, så har vi vår slogan ”När livet leker”. Det är så vi vill att glass ska vara. Det ska vara när livet leker i vardagen. Så ska vår reklam också speglas för konsumenterna, tillägger han.