Facebook noscript imageSkellefteås ovanliga rekryteringskampanj
Nyheter
Skellefteås ovanliga rekryteringskampanj
Skellefteå kommun lanserar en ny rekryteringskampanj. Foto: Magnus Lejhall/TT.
Skellefteå kommun lanserar en ny rekryteringskampanj. Foto: Magnus Lejhall/TT.

Skellefteå genomgår en omfattande samhällsomvandling, delvis drivet av stora industrietableringar som Northvolt. För att möta det akuta behovet av arbetskraft har kommunen lanserat en ovanlig rekryteringskampanj där sökande får skapa sina egna roller, inklusive titel, arbetsuppgifter och lön, rapporterar Skattebetalarna.

Kommunen, som redan brottas med en ökande skuldbörda från 170 miljoner kronor 2017 till 1,9 miljarder kronor 2021, har öppnat upp för intresserade från hela världen att ansöka om en självdefinierad yrkesroll. Sökande uppmanas att beskriva hur deras unika kompetenser kan bidra till Skellefteås framtida utveckling.

Kampanjen har väckt blandade reaktioner. Lucas Lindh (M), ordförande för MUF Skellefteå, uttrycker oro över resursanvändningen.

”Vi behöver fler lärare, sjuksköterskor och omsorgspersonal – inte flummigt beskrivna yrkesroller eller fritt valt arbete,” säger han i ett pressmeddelande.

Å andra sidan har kampanjen fått positiv respons på LinkedIn från flera högt uppsatta personer inom offentlig sektor, inklusive VDn för Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) samt innovationsdirektören i Stockholm.

Andreas Westerberg, ledarskribent på Norran, påpekar att Skellefteå har stora utmaningar inom skola, vård och omsorg och menar att resurserna bör fokuseras på dessa områden istället.

”Detta är en lek med skattepengar som kommunen borde låta bli,” skriver Westerberg.

Kampanjen är en del av en rad PR-strategier från Skellefteå kommun, som tidigare har genomfört den uppmärksammade ”Förlåt”-kampanjen samt digitala reklamkampanjer riktade mot större svenska städer.

Medan kommunen hoppas att den nya rekryteringsmetoden kommer att bidra till att lösa det akuta arbetskraftsbehovet, återstår att se om strategin kommer att ge de önskade resultaten eller om den kommer att bedömas som ett kostsamt sidospår i en tid av ekonomisk press.

Simone Svensson

Reporter

Tips mottages gärna!
simone.svensson@bulletin.nu