
Den kommande bussterminalen som byggs i Katarinaberget vid Slussen fortsätter att dras med förseningar och skenande kostnader. Slutnotan för den nya terminalen beräknas nu landa på 6,5 miljarder kronor – vilket är långt över vad den ursprungligen beräknades kosta.
Nästa vecka efter trettonhelgen sammankallas ledamöterna i trafiknämnden i Region Stockholm för ett extrainsatt möte. Vid sammanträdet kommer ett nytt beslut gällande byggandet av den blivande bussterminalen i anslutning till Slussen att avhandlas. Ett byggprojekt vars både kostnad och beräknade byggtid har överskridit planerna, skriver lokaltidningen Mitt i.
Så sent som i januari avhandlades ärendet av trafiknämnden och i februari klubbades beslutet igenom av regionfullmäktige. Vid det tillfället hade de sammanlagda investerkostnaderna överstigit 5,8 miljarder kronor, något som kan ställas i kontrast till den ursprungliga summan på 1,4 miljarder.
5,8 miljarder kommer emellertid inte heller att räcka för att ro projektet i hamn. Istället beräknas bussterminalen kosta 6,5 miljarder kronor att färdigställa enligt tjänstemännen i trafikförvaltningen, vilket Bussmagasinet var först med att rapportera.
Kostnadsreserv föreslås
Utöver det föreslås en ytterligare kostnadsreserv om en halv miljard kronor. 135 miljoner av dessa pengar får regionens stå för, medan resterande blir Stockholms stads ansvar.
”Utifrån historiken om betydande utgiftsökningar i Bussterminal Slussen finns behov av en riskreserv”, skriver SL-chefen David Lagneholm till trafiknämndens politiker.
Vid sidan av de stigande kostnaderna har bygget dessutom dragit ut på tiden. I samband med starten 2018 beräknades terminalen vara redo 2023. 2020 förändrades tidsplanen i så mån att den skulle gå att använda i januari 2024. Sedan dess har projektet ytterligare försenats med ett mål om att öppna hösten 2025.
I november kom varningar från Stockholms stad om ett ännu mer försenat startdatum som kan härledas till installations- och entreprenadarbeten.