Facebook noscript imageSkrev negativ recension om onlinekurs – hotades med fängelse
Nyheter
Skrev negativ recension om onlinekurs – hotades med fängelse
En kvinna från Sundsvall betalade 40 000 kronor för en onlinekurs i digital marknadsföring. När hon skrev en kritisk recension hotades hon med fängelse och tvingades ta bort den. Foto: Erik Johansen/Fredrik Sandberg/NTB/TT
En kvinna från Sundsvall betalade 40 000 kronor för en onlinekurs i digital marknadsföring. När hon skrev en kritisk recension hotades hon med fängelse och tvingades ta bort den. Foto: Erik Johansen/Fredrik Sandberg/NTB/TT

När sundsvallsbon My Eriksson publicerade en kritisk recension om en dyr onlinekurs i digital marknadsföring, möttes hon av hotfulla mejl. Företaget påstod att hennes kritik var brottslig och kunde leda till fängelse.

Det som skulle bli en investering i framtiden förvandlades till en mardröm för My Eriksson. Efter att ha betalat 40 000 kronor för en onlinekurs i digital marknadsföring från företaget Empera Agency, upptäckte hon flera brister i utbildningen.

När hon uttryckte sitt missnöje i en recension på omdömessajten Trustpilot, eskalerade situationen snabbt.

– Då skrev de att jag hade hotat dem. Jag hade gjort skadegörelse på företaget. Att det här kunde vara förtal och att jag kunde få böter eller fängelse, berättar My för SVT Nyheter.

15 anmälningar på ett år

SVT:s granskning visar att företaget bakom Empera Agency har samlat på sig hela 15 anmälningar hos Allmänna reklamationsnämnden sedan starten förra året. My Eriksson är inte ensam – ytterligare två personer har upplevt liknande hot från företaget.

Christina Ramberg, professor i civilrätt vid Stockholms universitet, slår fast:

– Enligt svensk lag går det inte att förtala ett företag.

Företaget erkänner brister

Efter påtryckningar erkänner företagets vd Daniel Villacrez missförhållandena i ett skriftligt uttalande till SVT Nyheter: ”Vi har som företag en skyldighet att skydda vårt rykte om vi anser att felaktig information sprids, men vi är också medvetna om att det är viktigt att hantera sådan kommunikation på ett professionellt sätt. I vissa fall har vi brustit i detta.”

Trots att My Eriksson fick tillbaka en del av kursavgiften mot att ta bort sin recension och anmälan, vägrar företaget fortfarande att häva avtalet helt.

– Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har ringt både företaget och banken, men de hänvisar mig till andra, så jag får väl betala, säger hon till SVT.

Cecilia Aspegren

Journalist.