
SL tvingas betala maximal upphandlingsskadeavgift på tio miljoner kronor efter en olaglig direktupphandling av tvärbanan mot Kista. Förvaltningsrätten underkänner miljonavtalet med entreprenören Gülermak, rapporterar tidningen Mitt i Stockholm.
Tilläggsavtalet som SL tecknade med entreprenören Gülermak i januari 2023 var olagligt. Förvaltningsrätten ger nu Konkurrensverket rätt och utdömer maximal upphandlingsskadeavgift, skriver Mitt i Stockholm.
Avgörande i domen var att SL gav Gülermak ett tilläggsavtal värt 300 miljoner kronor, vilket motsvarade 23 procent av den ursprungliga entreprenadsumman. Under rättsprocessen har SL hävdat att det måste vara tillåtet att kompensera entreprenörer för onormala och oförutsedda kostnadsökningar, för att undvika kaos och konkurser i byggbranschen.
Krav på konkurrensutsättning
Genom avtalet övergick man till löpande räkning och strök SL:s rätt att kräva vite vid förseningar. Förändringarna var så omfattande att avtalet borde ha handlats upp i konkurrens, slår förvaltningsrätten fast, enligt Mitt i.
SL:s pressansvarige Claes Keisu meddelar att domen troligen kommer att överklagas.
Delade meningar om beslutet
– Så här i efterhand kan vi konstatera att tilläggsavtalet inte ledde till att projektet kunde komma upp på banan igen, säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP) till Mitt i.
Fendert hänvisar till trafikförvaltningens bedömning vid tidpunkten.
– Utifrån den information vi hade när beslutet fattades var trafikförvaltningens rekommendation till nämnden att teckna tilläggsavtalet, där och då var bedömningen att det inte gick att häva avtalet, säger han till tidningen.
Kristoffer Tamsons (M) från oppositionen kommenterar:
– Nu fogas ytterligare miljoner till Socialdemokraternas växande nota av haverier i kollektivtrafiken, säger han till Mitt i.
Utbyggnaden av Kistagrenen står nu stilla efter att Gülermak kastades ut i juli 2024.