
Salesforceägda kommunikationstjänsten Slack började slacka under torsdagskvällen. Under natten mot fredagen låg den helt nere – nu vid niotiden på fredagsmorgonen börjar verktyget så smått att fungera.
Slack låg nere och kommunikationstjänsten twittrade först ut att de skulle lösa problemet inom tolv timmar, men problemet var större än vad de räknat med. Senare kom ett nytt kvitter på Twitter från Slack att man skulle få räkna med ett dygns frånvaro.
We incorrectly stated this issue is expected to be resolved within 12 hours, when in fact it’s expected to be resolved within the next 24 hours. We’re very sorry for the incorrect information shared and for the continued trouble due to this issue.
— Slack Status (@SlackStatus) September 30, 2021
Stoppet har koppling till DNS (Domain Name Server), som styr trafiken på internet. Under natten kommunicerades det ut att det var problem hos Slack och inte hos en tredje part.
”Vi ber verkligen om ursäkt för den här störningen och förstår hur frustrerade alla är. En lösning håller på att rullas ut, men det kan ta tid eftersom den är kopplad till DNS”, skriver bolaget.
Slack fick ett rejält lyft under pandemin då fler och fler började använda tjänsten. Allt från stora företag till små organisationer runt om i världen använder Slack som kommunikationsmedel och att dela data på.