USA:s luftfartsmyndighet FAA ska tillåta små drönare att flyga över människor och under natten. Det öppnar för att de obemannade flygfarkosterna kan leverera paket.
Företag har satsat hårt på att skapa hela flottor av drönare, för att möjliggöra snabba leveranser. I USA finns 1,7 miljoner drönare registrerade, och 203 000 piloter som registrerats av FAA för att fjärrstyra dem.
Wallmart, Amazon och Googles systerföretag Wing är några av företagen som i olika pilotprojekt intresserat sig för tekniken.
– De nya reglerna banar väg för att ytterligare integrera drönare i vårt luftrum genom att adressera säkerhetsrisker. De för oss närmare den dag då vi mer rutinmässigt ser drönarverksamhet vid paketleveranser, säger FAA-chefen Steve Dickson.
Ett krav från FAA är att drönarna ska kunna identifieras från marken, som en slags digital registreringsskylt. Drönarna behöver inte längre vara uppkopplade mot internet för att sända platsdata, utan de kan i stället skicka ID-meddelanden via radiovågor. Det gör att drönarna kan användas på avlägsna platser som saknar internetuppkoppling. För nattflyg krävs att drönarna är utrustade med varningsljus.
Reglerna träder i kraft 60 dagar efter att de publicerats i federala register, vilket väntas ske i januari. Därefter har drönartillverkare ett och ett halvt år på sig att börja producera farkosterna med den nya ID-tekniken.
Nya drönarregler i Sverige
I Sverige införs också nya drönarregler den 1 januari 2021. Alla som flyger drönare måste ha ett drönarkort och alla drönaroperatörer måste registrera sig.
TEXT: TT