Henrik Sundström, moderat riksdagskandidat, har gått igenom hur partierna riktar sina annonser på sociala medier. Socialdemokraterna har fler annonser riktade mot arabisktalande än svensktalande. Centerpartiet undviker jägare och intresserade av motorsport.
Den moderate riksdagskandidaten Henrik Sundström har gått igenom Facebooks analysverktyg för annonser. Det finns ett par intressanta iakttagelser som han har gjort.
Hur annonserna utformas och vilka de riktar sig till är väldigt talande för vilka partierna ser som sina väljare och hoppas få stöd från. Centerpartiet har ett tydligt skifte i synen på vilka som är deras väljare. Sökorden för annonser från Centern exkluderar saker som traktorpulling, jakt, rallycross och livets hårda skola. Däremot inkluderas ekologisk odling, högskola och universitet, förlovad, villa och ekologiska produkter. Tillsammans med husvagn, diesel, en rad motorsporter, intresse för några länder – Polen, Ungern men också Venezuela, Palestina och Nicaragua.
Socialdemokraterna är speciella om man ser till vilka de vill nå och inte nå. De exkluderar personer med högre utbildning och studenter. Men hur de väljer utifrån språk är mest intressant. De senaste trettio dagarna har 35 annonser gått ut. 17 vänder sig till svenskspråkiga och 18 till arabisktalande. Sammantaget är det lågutbildade som talar arabiska som de vill nå.
Till Bulletin säger Sundström att hur annonser skickas speglar var de tror sig ha stöd. Framför allt Centerpartiet är intressant eftersom det stärker bilden av att de söker en ny grupp väljare. Där det förr var ett småkonservativt parti för landsbygden söker man sig mer mot kvinnor i större städer och väljer medvetet bort landsbygdsborna.