Facebook noscript imageSR har varumärkesregistrerat sommar och vill hindra andra
Nyheter
SR har varumärkesregistrerat sommar och vill hindra andra
SR är rädda om sin trovärdighet och för att förväxlas med punkpodden ”Nere på noll”. Foto: Roger Lundsten/TT
SR är rädda om sin trovärdighet och för att förväxlas med punkpodden ”Nere på noll”. Foto: Roger Lundsten/TT

Punkpodden ”Nere på noll” har kontaktats av SR och ombetts att inte använda ”sommar” eftersom det är varumärkesregistrerat av SR.

Punkpodden ”Nere på noll” har kontaktats av Sveriges Radio och ombeds att sluta använda ordet ”sommarprat”. Detta efter att orden ”sommar”, ”sommarprat” och ”sommarvärd” har varumärkeregistrerats av SR.

Podden, som handlar om punk och hardcore, började förra sommaren göra ett program med inspiration från ”Sommar i P1” där musiker får prata om sina upplevelser.

En av poddarna, David Nätterdal, säger till SVT: ”Det kan vara någon som berättar om sin punkturné i Tjeckien när bussen brann upp efter första dagen när man spelade för tjugo personer och en hund.”

SR hävdar att de är ett företag i allmänhetens tjänst och därför inte ska förknippas med kommersiella aktörer eller intressen. Nätterdal kommenterar att de gör det av kärlek till en subkultur vilket tycks vara något SR inte förstår.

”Nere på noll” hanterar frågan med humor och har experimenterat lite med olika namn. Två av exemplen är ”Inte vår och inte höst i Nere på noll” och ”Årstiden då det är lite bättre väder än annars i Nere på noll”. Men de tror att de kommer att besluta sig för ”Semester i Nere på noll”.

SVT:s kulturnyheter har sökt Kerstin Bröms Lumpus, bolagsjurist på SR, utan framgång. Men i kulturnytt på P1 har hon sagt att det inte är en ekonomisk fråga utan handlar om SR:s trovärdighet och risker med att förväxlas.

Yngve Otto

Reporter på Bulletin