
Stockholms stad har halverat avgiften för delade elcyklar, vilket lockar 2 000 nya fordon från Voi och Bolt. Målet är att elcyklarna ska täcka större geografiska områden än bara innerstan. Dagens Industri rapporterar att utrullningen börjar den 15 april efter beslut i kommunfullmäktige.
Tidigare har avgifterna för elcyklar varit samma som för elsparkcyklar, men med högre driftskostnader. I januari presenterade Stockholms stad sin nya strategi: att sänka avgiften för elcyklar från 1 400 kronor till 600 kronor per fordon och år.
”De här elcyklarna har potential att täcka in ett större geografiskt område än vad elsparkcyklarna har. Vi hoppas att det här blir ett resealternativ för fler och inte bara i stans absoluta centrum utan i bästa fall i ett större område”, säger Stockholms trafikborgarråd Lars Strömgren (MP) till Di.
Utökat område för hyrcyklar
Både Voi och Bolt ser positivt på Stockholms stads beslut att sänka avgiften. Trots att avgiften sänkts kraftigt anser Voi att den borde slopas helt.
”Elcyklar kan spela en avgörande roll för att få fler stockholmare att välja cykeln, även för längre resor. Vi ser positivt på att staden har sänkt avgiften för delade cyklar, men vi anser att den borde slopas helt”, säger Vois policychef Tina Ghasemi Liljekvist enligt Di.
Lars Strömgren hoppas att de nya cyklarna kommer att förse ett större område än bara innerstan, och nämner områden som Örby, Hökarängen och Sätra som möjliga områden som kan gynnas av det utökade utbudet.
Sedan tidigare har Voi, Bolt och Lime tillsammans tillstånd att ställa ut 11 800 elsparkcyklar på Stockholms gator. Elcykelsatsningen påverkar inte detta antal.