Facebook noscript imageStockholms miljözon ska kameraövervakas
Nyheter
Stockholms miljözon ska kameraövervakas
Stockholmstrafiken på Sveavägen. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksso/TT
Stockholmstrafiken på Sveavägen. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksso/TT

Vid årsskiftet införs en så kallad miljözon i delar av centrala Stockholm. För att se hur reglerna efterlevs installerar kommunen kameror för att övervaka trafiken, rapporterar Mitt i.

Det är miljözon klass 3 som införs i ett område av huvudstaden den 31 december 2024. Zonen innefattar bland annat Norrmalmstorg, Jakobsbergsgatan och delar av Malmskillnadsgatan.

De enda personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar som kommer att tillåtas i zonen är rena elfordon, gasfordon med utsläppsklass Euro 6 och bränslecellsfordon. Laddhybrider kommer exempelvis inte att vara tillåtna.

I syfte att övervaka trafiken och se hur väl reglerna efterlevs har Stockholms stad upprättat ett tio år långt avtal med företaget Edeva. Bolaget har satt upp ett mätsystem med kameror på sex olika platser i staden. Tre av dessa finns i innerstadens miljözon 3, en på Hornsgatan (som har miljözon klass 2), en på Hamngatan samt en vid Mäster Samuelsgatan-Vasagatan.

Kamerorna ska registrera nummerskyltar och därigenom insamla information rörande aktuella fordon.

– Vem som kör är inte av intresse. Det här är en ren statistikprodukt för att hjälpa staden att få en överblick, säger Edevas vd David Eskilsson till Mitt i.

Kostnad: 1,1 miljoner

Projektets kostnad uppgår till runt 1,1 miljoner kronor för kommunen vad gäller investeringar. Den årliga drifts- och dataanalyskostnaden når upp till 620 000 kronor. Finansieringen för de två första åren tillhandahålls emellertid av ett EU-projekt.

Enligt Eskilsson ska kameraövervakningen hjälpa till med att ge en överblick av Stockholmstrafiken. Exempelvis om vilken andel som utgörs privattrafik och hur mycket som utgörs av yrkestrafik. Insamlad information ska användas i syfte att utröna vilka som blir mest påverkade av miljözonen.

– Målsättningen är inte 100 procents efterlevnad, utan att få en trevligare och hälsosammare stadsmiljö.

Läs även: Miljöpartiet: Förbjud fossildrivna bilar i centrala Lund

Oliver Dagnå

Redaktionschef
Tips mottages gärna!
oliver@bulletin.nu