
Fulladdade elbilar får inte längre resa med färjor i Grekland. Maxgränsen är nu satt på 40 procents uppladdning. Elbilar som är mer laddade än så är inte välkomna att borda färjorna.
Före ombordsstigning kommer en kontroll att genomföras av bilen för att se till att maxgränsen efterlevs. Det skriver den tyska bilägarorganisationen ADAC, som i sin tur hänvisar till flera av Greklands stora rederier som förklarar reglerna på sina hemsidor. Säkerhetsskäl anges som bakgrunden till de nya reglerna.
Den nya förordningen – som trädde i kraft i mitten av april – innebär att elbilar samt laddhybrider inte får laddas till mer än 40 procent för att tillåtas ombord på grekiska färjor, rapporterar bilsajten Carup.
Förordningen innebär att elbils- och laddhybridsägare kommer att i allt högre utsträckning behöva planera sina resor i medelhavslandet. Detta då antalet laddstolpar är förhållandevist litet på de grekiska öarna och enligt ADAC finns det 2 000 offentliga laddstationer i hela Grekland.
Svårare att släcka
ADAC uppger – med hänvisning till experter – att det inte finns några bevis för att elbilar utgör en större brandrisk än bilar med förbränningsmotorer. Och enligt en kartläggning från svenska MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap) brinner elbilar mer sällan än de som drivs av fossila bränslen, rapporterar Ny Teknik.
Däremot finns det en stor skillnad i brandscenarierna vad gäller elbilar.
Vid elbilsbränder är det litiumjonbatteriet som orsakar bekymmer och att släcka en brand i batteriet är besvärligare än att göra det i en diesel- eller bensinbil. Det uppger brandingenjören Robin Haglund vid Storstockholms brandförsvar till SVT.
– Bränder i elbilens batteri kan bli väldigt intensiva med mycket brandgaser, säger han.