Facebook noscript imageStor ilska över S-kommunens annons efter regnkaoset
Fokus
Stor ilska över S-kommunens annons efter regnkaoset
Efter regn kommer S-annons. Den moderate oppositionspolitikern Lars Beckman tycker att Socialdemokraterna själva, och inte Gävle kommun, borde ha stått för den starkt S-profilerade annonsen. Foto:
Efter regn kommer S-annons. Den moderate oppositionspolitikern Lars Beckman tycker att Socialdemokraterna själva, och inte Gävle kommun, borde ha stått för den starkt S-profilerade annonsen. Foto:

Med anledning av skyfallet i Gävle i somras riktade det socialdemokratiska kommunalrådet ett tack till kommunens invånare och företagare i en annons, undertecknat av henne själv med partibeteckningen synlig. Men notan för annonsen gick till skattebetalarna trots att den har uppfattats som reklam för Socialdemokraterna.
– Det borde dessutom ha stått ”förlåt” och inte ”tack” i annonsen, säger oppositionspolitikern Lars Beckman (M).

I början av september kunde Gävlebor bläddra fram en helsidesannons med rubriken ”Tack” och en stor bild på det socialdemokratiska kommunalrådet Åsa Wiklund Lång, i lokaltidningarna Arbetarbladet och Gefle Dagblad.

Annonskampanjen, som publicerades i både Arbetarbladet och Gefle Dagblad, kostade drygt 27 000 kronor.

I annonskampanjen stod ”Gävle kommun vill rikta ett stort varmt tack till alla privatpersoner, företag och organisationer som har ställt upp för varandra och bidragit till att minska följderna av regnovädret”. Annonsen avslutas med Åsa Wiklund-Långs autograf samt partibeteckningen ”S”.

Starkt S-profilerad annons

Annonskampanjen har, på grund av sin starka profilering av en socialdemokratisk politiker samt en tydlig partibeteckning, kommit att uppfattas som en annons med Socialdemokraterna som avsändare. Men det var inte Socialdemokraterna, utan Gävle kommun, som stod för notan på drygt 27 000 kronor.

– Det stämmer att det var från kommunkassan som pengarna till annonseringen hämtades, säger Maria Hasselgren, presskommunikatör vid Gävle kommun.

På frågan om varför svarar hon att det föll sig naturligt, eftersom det rör sig om information från kommunen.

– Vissa politiska partier har fört fram synpunkten att det var fel. Men det är Åsa Wiklund Lång som är kommunstyrelsens ordförande, så hon är ju den främsta företrädaren för kommunen. Eftersom detta var ett tack från kommunen till Gävleborna och Gävles företagare, så det föll sig naturligt att hon skulle stå för tacket, säger Maria Hasselgren vid kommunens presskontakt.

”Det borde ha stått förlåt”

Men det håller inte Lars Bäckman med om, oppositionspolitiker i Gävle kommun, samt riksdagsledamot för Moderaterna.

– Alla partier har partistöd. Då skulle man naturligtvis ha annonserat med pengar från partistödet och inte med kommunens pengar. Dessutom borde det ha stått ”förlåt oss” och inte ”tack”, säger Lars Beckman.

Han menar att Gävle kommun, under ledning av Socialdemokraterna, har brustit i underhåll av VA-nätet i flera år, vilket förvärrade följderna av det kraftiga regnovädret i somras.

– Länsstyrelsen gick ut så sent som i helgen i Gefle Dagblad om att kommunen har underinvesterat i VA-nätet under många år. Det hade varit lämpligare att be kommuninvånarna om ursäkt i stället, säger Lars Beckman.

Han anser dessutom att budskap som är tänkta att förmedlas med hela kommunen som avsändare borde komma från kommundirektören i stället för en partipolitisk företrädare.

– Det vore lämpligare om kommundirektören står bakom budskapet, som företräder alla politiska partier som arbetar för kommunen. Det finns också en överenskommelse i kommunen att politiska partier ska stå för sina egna annonskostnader, säger han.

Frågan ställs i fullmäktige

I dag, den 27 september, har Gävle kommun sitt första kommunstyrelsesammanträde med ledamöterna på plats sedan pandemins utbrott. Då kommer Lars Beckman att ställa frågor om annonskampanjen till Åsa Wiklund-Lång.

Bulletin har via Gävle kommuns presskontor försökt att komma i kontakt med Åsa Wiklund Lång, men de berättar att hon inte hinner svara på frågor under måndagen, mot bakgrund av kommunstyrelsesammanträdet. Vi återkommer med hennes svar.

Fotnot: Kommunstyrelsesammanträdet den 27 september drog ut på tiden varför frågan om annonsen inte hann besvaras av Åsa Wiklund-Lång.

Henrik Sjögren

Reporter.