På torsdagen beslutade regeringen att införa ett bonusstopp för elbilar som kostar över 700 000 kronor. Stoppet innebär att om en beställd elbil eller laddhybrid med grundpris över den satta gränsen levereras efter den 8 juli kommer konsumenten inte att kunna ta del av de 70 000 kronor som utlovats.
Bonusen som utlovas till elbilsköpare baseras helt på bilens grundpris. Bonusen sträcker sig upp mot 70 000 kronor om bilens grundkostnad legat på 700 000 kronor.
Det nya bonustaket innebär att en bil som kostar 700 001 kronor i grundpris inte längre kvalificerar sig för bonusen. Kostar bilen däremot 700 000 kronor i grundpris och konsumenten väljer att lägga till extra utrustning utöver grundpriset kvalificerar sig bilen fortfarande för bonusen.
– Vår utgångspunkt är att den som har råd att köpa bilar i den prisklassen inte heller behöver det här stödet från skattebetalarna, säger miljö- och klimatminister Annika Strandhäll (S) till Ekot.
Från dag till annan
En bil som levereras den 7 juli och en bil som levereras dagen efter kan därför endera få 70 000 kronor i bonus eller ingen bonus alls. Flera bilköpare uttrycker oro över att bilen inte ska levereras i tid innan det nya bonustaket träder kraft. Konsumenten kan själv inte påverka leveranstiden och på grund av kriget i Ukraina har kostnaderna för komponenter till el- och hybridbilar ökat kraftigt.
– Vi har ju aviserat tidigare att det kommer förändringar. Så det är ju inte som en blixt från en klar himmel. Anledningen till att själva beslutet har fattats så pass sent beror ju på att vi har diskuterat med EU kring statsstödsregler egentligen, säger Strandhäll till Ekot.
Från och med den 8 juli sänks dessutom bonusbeloppen för laddhybrider till maximalt 20 000 kronor från tidigare 45 000 kronor. Dessutom sänks taket för koldioxidutsläpp för att ta del av bonusen från 60 gram per kilometer till 50 gram per kilometer.
Läs även: Fredag 10 juni: Drivmedelspriserna vänder upp - igen