Det svenska företaget Ninjaplasts grundare var på väg att markera mejlet från Hollywoodstjärnan Gwyneth Paltrow som skräppost. Nu har de en superdeal med stjärnans miljardföretag Goop.
– Först trodde jag att det var spam, säger Richard Olinius till Dagens Industri.
2015 startade Daniel Kaplun och Richard Olinius företaget Ninjaplast tillsammans med PR-entreprenörerna Stefan och Mattias Ronge samt Anders Hallén. De gav sig in i den slumrande plastfoliebranschen och lanserade den ”fummelfri plastfolie” – något som blivit företagets flaggskepp.
– Plastfolie är en klassisk hatprodukt. Det tillhör också en ganska eftersatt hushållskategori. När vi lanserade vår folie blev den en snackis som kedjorna nästan omedelbart snappade upp, säger Richard Olinius, en av grundarna till Ninjaplast till Dagens Industri.
Under åren har produktsortimentet ökat markant. De har numera även bakplåtspapper, fryspåsar, blixtlåspåsar, aluminiumfolie och avfallspåsar med dragsnöre.
Misstänkte skräppost i somras
Sommaren 2021 fick Olinius ett mejl som han var skeptisk till och vågade först inte öppna det, utan var snarare på väg att markera det som skräppost. Nu valde han att öppna mejlet som skulle bli starten på ett samarbete med Hollywoodstjärnans imperium Goop.
– Mejlet skickades till förfrågningar och hade ’Ninjaplast x Goop’ som ämnesrad. Först trodde jag att det var spam, men efter att ha läst igenom skickade jag snabbt ut det på slingan internt, säger han.
Två dagar efter att han var på väg att kasta mejlet satt han tillsammans med kompanjonen Daniel Kaplun i ett videomöte med representanter från Goop, som ägs av Hollywoodstjärnan Gwyneth Paltrow och hennes omskrivna livsstilsimperium. Företaget är värderat till ungefär 2,3 miljarder kronor.
Hittades via sociala medier
Tre månader senare var affären i hamn och Ninjaplasts produkter finns sedan i november 2021 i USA Goops hemsida. En affär som startade med att Goop hittade dem via sociala medier.
– Genom Instagram. Stefan Ronge, som vi jobbar med, är väldigt noga med bilderna och hur vi profilerar oss, säger Olinius.
Nu siktar Ninjaplast på nya marknader, som att komma ut mer i USA, samt att lägga Europa för sina fötter.
– Att komma ut på nya marknader i Europa och USA, antingen via egen kraft eller med rätt partner. Men så klart vill vi även bli störst i Sverige, där vi tar marknadsandelar hela tiden. Vi har medvind och ser inget som tyder på att den avtar.
fakta
Ninjaplast
Omsättning 2020/21: 10 miljoner kronor.
Resultat efter finansiella kostnader 2020/21: 1,8 miljoner kronor.
Omsättningsprognos 2021/22: 18 miljoner kronor.
Ägare: Grundarna Daniel Kaplun och Richard Olinius (50 procent), samt PR-entreprenörerna Stefan och Mattias Ronge plus Anders Hallén (50 procent).
Anställda: Två, samt säljare via Conaxess.
Källa: Dagens Industri