Försäljningen av el- och laddbara bilar slår rekord och antalet fossildrivna bilar i Sverige minskar.
Men den smutsiga bilparken försvinner inte. Flera hundra tusen begagnade bensin- och dieselbilar har exporterats till utlandet de senaste åren.
– Bara för att vi köper fler laddbara bilar så säger inte det att de fossildrivna bilarna i världen blir färre, säger Maria Börjesson, professor vid VTI, statens väg- och transportforskningsinstitut.
Exporten av begagnade bilar har ökat kraftigt från omkring 30 000 år 2015 till över 100 000 i fjol, visar en ny rapport från myndigheten Trafikanalys. De allra flesta är diesel- eller bensinbilar.
– Handeln med begagnade bilar har förändrats senaste fem åren. Tittar man på livslängden för när de exporteras så är det efter tre år som exporten ökar något. Det sammanfaller med leasingavtal som ofta är tre år, säger Mikael Levin, utredare på Trafikanalys.
Vart tar bilarna vägen?
En annan skillnad är att växthusgasutsläppen från bilar som säljs utomlands och bilar som stannar i Sverige nu ligger på samma nivå.
– För fem år sen hade de avregistrerade högre utsläpp än de som blev kvar. Den skillnaden är obefintlig 2020, säger Mikael Levin.
Vart tar bilarna vägen då? Rent praktiskt kan man som privatperson använda tjänster på nätet för att få sin bil värderad för att sedan snabbt kunna sälja den till företag som köper upp begagnade bilar och säljer dem vidare till andra länder.
Ett företag skriver att Volvo är den populäraste begagnade bilen och att Polen, Tjeckien, Rumänien, Litauen, Holland och Frankrike är de största konsumenterna av begagnade fordon.
Myndigheten Trafikanalys har inga heltäckande siffror om vart bilarna tar vägen. Men ger Finland som exempel dit 20 procent av bilarna som exporterades 2020 gick.
Fossilbilarna rullar vidare
Samtidigt slår försäljningen av el- och hybridbilar rekord. Bil Sweden, branschorganisationen för tillverkare och importörer av personbilar, menar att när fler laddbara bilar fasas in skrotas äldre fossildrivna ut och utsläppen av växthusgaser minskar. Men förra året rullade så många som 88 000 bensin- och dieselbilar vidare i andra länder sedan de exporterats från Sverige.
Ser man till Sveriges chanser att uppnå klimatmålen, och delmålet om en fossilfri fordonsflotta 2030, är det goda nyheter. Trafikanalys konstaterar att tillväxten av bensin- och dieseldrivna bilar minskar tack vare exporten.
Men vilka blir konsekvenserna om utsläppen flyttats till andra länder när fossilbilarna exporteras? Växthusgaser bryr sig inte om nationsgränser utan påverkar klimatet oavsett från vilket land de släpps ut. Enligt Maria Börjesson, professor vid VTI, statens väg- och transportforskningsinstitut, är det svårt att bekämpa utsläppen globalt genom att sätta nationella mål.
– Man måste verkligen tänka på det när man sätter mål nationellt. Det är viktigt att fundera över vad nationella policies gör i andra länder, säger hon.
Exporten inte negativ för klimatet
Samtidigt kan man inte med säkerhet dra slutsatsen att fossildrivna bilar som exporteras från Sverige förvärrar klimatutsläppen. Enligt Björn Sandén, professor vid Chalmers tekniska högskola, som forskar om samhällsomställningar, är det inte riktigt så enkelt.
– Om jag köper en elbil i dag så kan man tänka på ett antal möjliga effekter. Jag kanske säljer en gammal fossilbil till någon och så finns den kvar. Men det gör ju att den personen som köper den, inte köper en annan bil. Och en tredje person kanske blir inspirerad av mitt köp och också byter till elbil. Man måste tänka på flera systemeffekter, säger han.
Säkert är att antalet bilar ökar för varje år. I dag rullar en halv miljon fler personbilar på svenska vägar jämfört med för tio år sedan.
TEXT: Helena Björk/TT