Facebook noscript imageSystembolaget höjer priserna
Ekonomi
Systembolaget höjer priserna
Systembolaget har en oro för att det ska bli en köprusch inför prishöjningen. Foto: Jeppe Gustafsson/TT
Systembolaget har en oro för att det ska bli en köprusch inför prishöjningen. Foto: Jeppe Gustafsson/TT

Systembolaget står inför sin hösthöjning av priserna. Många oroar sig över att höjningarna ska bli högre än de knappt två procent Systembolaget sagt att de skall bli. Samtidigt är leverantörerna oroade av att de inte kan kompensera sig för kostnadsökningar.

Systembolaget har två prishöjningar per år. Årets andra prishöjning kommer den första september. Då kommer priset att stiga med i genomsnitt 1,9 procent, med en totalhöjning för 2022 med 3.3 procent.

Systembolaget är nöjda och menar att de inte bidrar till inflationen. Med en prishöjning på strax över tre procent är de långt under den förväntade inflationen på upp emot tio procent.

Producenterna är däremot mer oroade över prishöjningarna och hur deras kostnader har ökat. Inte bara priserna på elektricitet utan också på transporter, malt, humle och andra råvaror har ökat. Spendrups varnar för att prishöjningen kan bli en krona för en burk öl. Carlsberg har talat om problemen med historiska kostnadsökningar.

Framför allt de mindre bryggerierna har vädjat om att göra en tredje höjning av priserna under sommaren så att de kan kompensera sig för inflationen. Ofta har de små bryggerierna bara Systembolaget som kund och för dem är det tufft när de inte kan höja priserna i takt med att deras kostnader ökar.

Carl Eckerdal, chefsekonom på Livsmedelsföretagen, menar att Systembolaget saknar krisinsikt.

– Jag har än så länge inte hört att Systembolaget har insett allvaret i situationen. Det är illavarslande, säger han till TT.

För Systembolaget verkar det finnas ett annat problem – köprusch inför prishöjningen. Det finns en oro för att prishöjningen kommer att bli större än sagt och många vill därför köpa på sig ett litet extralager. Särskilt franska viner har pekats ut som en vara som kan komma att öka extra mycket i pris.

Yngve Otto

Reporter på Bulletin