
Den planerade tunnelbanesträckningen mellan Fridhemsplan och Älvsjö kommer att förberedas för självkörande tåg. Det avslöjar Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd i Region Stockholm: ”Tunnelbanan ska förberedas för morgondagens teknik och den teknik som används bland städer i framkant,” skriver han i en kommentar till Bulletin.
Fallet med självkörande bussar i Barkarby blev kortlivat när Miljöpartiet drog i bromsen. Nu blickar Moderaterna framåt och avslöjar planer för förarlös tunnelbana i Stockholm.
”Självkörande bussar är i Region Stockholm inte en fråga om någon avlägsen framtid. Det är snarare historia. Vi moderater införde redan 2018 självkörande bussar i Barkarby och blev kort därefter en av de första regionerna i världen där självkörande bussar rullade i linjetrafik”, skriver Kristoffer Tamsons (M) till Bulletin.
Projektet lades dock ner 2024 när Miljöpartiet enligt Tamsons valde att spara in på kollektivtrafiken i Region Stockholm.
Självkörande tunnelbanetåg nästa steg
Moderaterna fortsätter dock satsa på självkörande teknik, särskilt för den planerade tunnelbanesträckningen mellan Fridhemsplan och Älvsjö.
”Vi moderater trodde mycket på självkörande teknik när vi styrde. Så sent som 2021 fattade vi beslut om att tunnelbanans nya sträckning från Fridhemsplan till Älvsjö ska förberedas för självkörande tåg. Detta då vi menade att ny tunnelbana ska förberedas för morgondagens teknik och den teknik som används bland städer i framkant”, framhåller Tamsons.
Han pekar på att förarlösa tåg redan finns i andra delar av Europa och ser fram emot att det blir verklighet i Stockholm när den nya tunnelbanesträckningen är klar.
AI och jobb inom kollektivtrafiken
På frågan om hur automation kan påverka yrkesgrupper som spärrvakter, tågförare och trafikledare, menar Tamsons att balansen mellan teknik och arbetstillfällen är komplex.
”AI används redan i dag för att effektivisera spårunderhåll och fordonsunderhåll. Ny och modern teknik är avgörande för att serva tåg och bussar idag och därtill för att få tågen att gå i tid med smart trafikplanering”, skriver han.
Han betonar dock att tekniken inte bara utmanar befintliga yrken utan också skapar nya möjligheter:
”På lång sikt tror jag att den tekniken bara kommer att bli smartare vilket absolut kan utmana befintliga yrken. Men lika många nya kommer att tillkomma. Och detta till nytta både för resenärer, medarbetare och skattebetalare.”
Stockholm som testarena för teknik
Tamsons ser positivt på Stockholms position som testarena för modern transportteknik. Häromdagen noterade han självkörande robotar på Södermalm, något som för bara ett par år sedan skulle varit otänkbart.
”På sikt tror jag att Stockholm kommer att fortsätta vara en lämplig testarena för ny och modern teknik som underlättar i stockholmarnas vardag. Detta då vi länge varit en arena för automatisering, digitalisering och elektrifiering”, skriver han.
Det enda hindret för utvecklingen, enligt Tamsons, är Socialdemokraterna och Miljöpartiet som ”skär ned på kollektivtrafiken”.
Dialog med branschen
Tamsons lyfter fram att samarbete mellan olika parter har varit en nyckel till framgång inom kollektivtrafikens utveckling. Han beskriver hur regionen historiskt har haft god dialog med både näringsliv, fackliga organisationer, entreprenörer, operatörer och innovatörer.
Enligt Tamsons är det just denna samarbetsvilja som gör Sverige och Stockholm unikt – att många aktörer gemensamt vill utveckla kollektivtrafiken till något bättre och smartare.
”Det viktiga politiken har att göra är att säkerställa att idéer tillåts prövas och testas, och också misslyckas ibland. Detta utan att få panik eller regleringiver”, skriver han till Bulletin.
Kritisk mot de rödgrönas besparingar: ”Dum, dyr och dålig politik”
Avslutningsvis riktar Tamsons skarp kritik mot det rödgröna styrets besparingar inom kollektivtrafiken:
”Socialdemokraternas och Miljöpartiets besparingar på kollektivtrafiken senare år har inneburit att ett nittiotal busslinjer skurits ned på, att ett tjugotal raderats och att totalt 178 000 bussavgångar tagits bort från Stockholm innerstad. Det är dum, dyr och dålig politik som inneburit både färre bussar och färre människor”, skriver han.
Hösten 2023 annonserade SL omfattande trafikförändringar inför 2024. I ett pressmeddelande från september 2023 bekräftades att flera busslinjer skulle läggas ned medan andra skulle få utglesad tidtabell.
– Att tvingas till neddragningar är inget roligt beslut att ta, men som förutsättningarna ser ut är det tyvärr nödvändigt, sade David Lagneholm, chef för trafikförvaltningen och VD för AB SL, i pressmeddelandet.
Som skäl för neddragningarna angavs minskade biljettintäkter, ökade kostnader och förändrade resmönster efter pandemin. Enligt SL hade biljettintäkterna efter pandemin bara ökat med 3 procent jämfört med 2019, medan trafikkostnaderna under samma period ökat med 14 procent.
Enligt Tamsons kan smart teknik i kollektivtrafiken istället leda till effektiviseringar som ger ”fler människor, fler resor och fler tekniska landvinningar samtidigt” – något han beskriver som ”bra politik”.