Butiker har länge kämpat med krångliga beställningsrutiner som involverar pärmar, telefonsamtal och i vissa fall till och med fax. Det är ett problem som techbolaget Stockfiller adresserat med sin digitala plattform.
Snabb tillväxt och ökad lönsamhet
Stockfiller, som grundades för cirka tio år sedan, har upplevt en stark tillväxt de senaste åren. Enligt Breakit ökade bolaget sin omsättning med över 60 procent till 120 miljoner kronor under föregående år, med en vinst på omkring 4 miljoner kronor.
– Vi ser en snabb förändring i branschen. Digitalisering av inköp och ett kundanpassat sortiment är inte längre en trend, det är affärskritiskt, säger Jesper Jannesson, vd och medgrundare av Stockfiller, i ett pressmeddelande citerat i Breakit.
Effektivare inköp och ökad datainsamling
Bolagets plattform samlar alla butikens beställningar på ett ställe, vilket minskar administrationen och kostnaderna. Dessutom får butikerna tillgång till realtidsdata som underlättar beslutsfattandet.
Stockfiller gör det även enklare för mindre leverantörer att få sina produkter inkluderade i butikernas sortiment genom att erbjuda ett enkelt beställningssystem. När produkterna finns i systemet blir de tillgängliga för alla anslutna butiker.