
Det S-ägda bolaget Kombispel rapporteras i flera år ha kommit med ”orimliga krav” på företag inom telemarketingbranschen, rapporterar Dagens Nyheter. Två företagare säger till tidningen att de tackat nej till att sälja Socialdemokraternas lotter på grund av detta.
Efter DN:s avslöjande om hur försäljning av S-lotter har sålts med oetiska metoder från ett callcenter i Barcelona har Kombispel sagt upp avtalet med Effective Communication, som drivit verksamheten.
Allt som allt har Kombispel haft samarbeten med fyra olika telemarketingbolag under de fem senaste åren. Enligt det S-ägda bolaget samarbetade de med sammanlagt tre bolag bara 2023.
En erfaren företagare inom branschen som Dagens Nyheter har pratat med säger att han vid två separata tillfällen fått frågan från Kombispel om att bedriva lottförsäljning – 2017 och 2019.
– Vi har tackat nej båda gångerna när vi förstått hur man betalar, säger han till tidningen.
Ytterligare en företagare ger en liknande beskrivning. Och i mejlkonversationer som tidningen tagit del av förväntade sig Kombispel att säljarna skulle hinna med över 20 samtal i timmen. Något som en av företagarna beskriver som ”helt omöjligt”.
Läs även: Här är alla skandaler kring Socialdemokraternas lotterier
Rörlig ersättning
Vidare säger företagarna att Kombispel ville att ersättningen skulle vara helt och hållet rörlig. Det vill säga att betalningen till bolagen inte skulle vara baserad på arbetstid utan till fullo på antal sålda lotter.
Enligt företagarna leder en sådan pressad ersättningsmodell till aggressiva säljmetoder.
– Jag förstod ganska snabbt att det är omöjligt att genomföra uppdraget utan att man antingen fuskar, eller betalar ut löner som egentligen är alldeles för låga, säger den ena företagaren.
Enligt honom är det inte utöver det vanliga med en ersättning i branschen som till fullo är prestationsbaserad. Då behöver emellertid betalningen vara tillräckligt hög för att ekonomin ska gå ihop. Kombispels ersättning nådde inte upp till de nivåerna, uppger han.
Hörde av sig efter avslöjande
Efter Expressens avslöjande 2023 om det hemliga säljmanus med tvivelaktiga metoder som företaget Reko Marketing AB använde för att sälja S-lotter sade Kombispel upp samarbetet med företaget.
Företagaren som DN intervjuar kontaktade då Kombispel i förhoppning om att få till ett annat avtal. För honom blev det emellertid en besvikelse när han insåg att Kombispel – kritiken till trots – fortsatt anammade en provisionsbaserad betalningsmodell.
– Det är omöjligt att uppdragsgivaren, Kombispel, inte har förstått det här, att det blir konsekvenserna av hur de betalar, säger han.
Kombispels nytillträdde vd Jonas Nygren bekräftar för Dagens Nyheter att bolaget har haft samarbeten där betalningsmodellen har bestått av en prestationsbaserad ersättning. Vidare hävdar han att kritiken avseende betalningsmodellen är något man ser allvarligt på.
”Den kritiken kommer definitivt ingå i den utredning som jag genomför”, skriver Nygren till tidningen.
Läs även: Krishanterarens råd till S: Lägg Kombispel i malpåse