
En 16-årig elev döms för hets mot folkgrupp efter grova uttalanden när det kommunala projektet Ung i Kungsbacka besökte en skola i kommunen. Bulletin har tagit del av hela förundersökningsprotokollet.
Händelsen har tidigare rapporterats av DN där delar av 16-åringens uttalanden återgavs. Bulletin har nu tagit del av hela förundersökningsprotokollet som visar hela omfattningen av vad ynglingen sade och gjorde.
Händelsen inträffade den 10 april i år när representanter från Ung i Kungsbacka besökte Smedingeskolan för att informera om HBTQI-frågor. Man hade med sig en quiz och en prideflagga.
Den 16-årige eleven, som har ett svenskklingande namn, kom in i cafeterian med ett tiotal kompisar.
Enligt vittnesmål frågade han ”Vad är det här för bögerier?” och fortsatte med uttalanden som ”bögar är sådana som gillar att få saker uppkörda i röven” och ”transpersoner är sådana som klipper av sig kuken”.
Enligt en av de anställda i Ung i Kungsbacka sa eleven också att Ung i Kungsbacka var där för att ”hjärntvätta oss för att bli bögar och klippa kuken av oss”.
Allsång med Grotesco
Situationen eskalerade när eleven tog kontroll över cafeteriets storbildsskärm och satte på Grotescos satirsketch ”Bögarnas fel”, vilket enligt vittnen ledde till allsång i lokalen.
När en anställd vid Ung i Kungsbacka påpekade att uttalandena kunde vara hets mot folkgrupp, svarade eleven enligt förhörsprotokollet:
– Sedan när är bögar en folkgrupp?
Varbergs tingsrätt dömde eleven till ungdomsvård. Hovrätten för Västra Sverige har nu fastställt domen.
Hävdade debattvilja
I polisförhör erkänner eleven uttalandena men hävdar att han bara ville få igång en debatt. Han uppgav att han inte har något emot homosexuella men ogillar när folk ”trycker upp sin sexualitet” i hans ansikte.
– Jag gillar inte pride-grejen. De vill visa upp sig så mycket, säger eleven i förhör.
Tidigare avstängd av skolan – upphävdes
Skolan har tidigare agerat mot eleven och försökt få honom avstängd.
Enligt en dom från Förvaltningsrätten i Göteborg från mars 2024 stängdes han av från sin skola efter att ha stört undervisningen vid upprepade tillfällen och erkänt att han druckit alkohol under skoltid.
Enligt förvaltningsrättsdomen hade eleven gått in på lektioner där han inte skulle vara och stört undervisningen.
Förvaltningsrätten upphävde då skolans avstängning med hänvisning till att skolan inte prövat mindre ingripande åtgärder först.