Stora lastbilar som trafikerar smala vägar med bebyggelse innebär risker för de som bor längs vägarna. Nu inleder Trafikverket det största svenska testet någonsin av digitala farthinder.
Från och med januari kommer ett 40-tal lastbilar från fyra åkerier i Jämtland och Västernorrland vara utrustade med en spärr som gör att gaspedalen stoppas om de kör för fort på vissa sträckor.
Pilotprojektet kommer att genomföras på vägar i orterna Rissna, Hällesjö, Laggarberg och Timrå.
– Vi har valt ut sträckor i områden där barn och äldre använder landsvägen som byväg till skola, skolbuss eller som promenadstråk, säger Jan Lindgren, senior utredningsledare på Trafikverket.
Förutom åkerierna är även skogsbolaget SCA med i projektet, som blir det hittills största geofencing–projektet för tunga fordon i Sverige.
Geofencing innebär att fordon med rätt teknik inte kan köra fortare än gällande hastighetsgräns inom ett villkorat geografiskt område.
I pilotprojektet som sker i Jämtland och Västernorrland under 2023 används Scania-lastbilar som har ett inbyggt kommunikations- och spårningssystem som kallas Scania Zone.
Systemet kan se var och när lastbilen åkt, hur mycket bränsle som förbrukats och hur snabbt fordonet körts.
I Trafikverkets projekt programmeras alltså även fartspärrar in i systemet.
– Som åkeriägare har du naturligtvis full koll på vad som sker med bilen, men vi på Trafikverket kommer bara att få avidentifierad information om till exempel var genomtramp skett. säger Jan Lindgren.
”Genomtramp” är en säkerhetsventil i den digitala hastighetsbegränsningen. I en krissituation har föraren möjlighet att trampa gaspedalen i botten och koppla ur den digitala hastighetsspärren.
Förutom ökad trafiksäkerhet är tanken bakom geofencing att minska bränsleförbrukningen. Systemet skulle också kunna användas för att stoppa stulna lastbilar som används vid till exempel vid en terrorattack.
Läs även: Utländskt fartyg dumpade miljögift till havs