Glassbolaget Triumf får behålla namnet på den kritiserade glassen Sitting Bull, men figuren på förpackningen försvinner i höst, det säger företaget till SVT.
Det svenska glassbolaget tar bort den tecknade figuren som slickar på en glass på förpackningen. Utseendet och namnet, Sitting Bull, fick skarp kritik på sociala medier och debatten var i gång. Bilden ansågs vara stereotyp och kränkande. Nu backar företaget vad gäller den tecknade figuren – namnet behåller glassbolaget.
– Det vi upplevde att folk reagerade mest på var användningen av figuren i kombination med förpackningen. Vi har gjort om designen och tonat ned den kopplingen nu, säger Felix Müntzing, marknadschef på Triumf glass till SVT.
Viktigt för varumärket
För det lilla glassbolaget var det viktigt att få ha kvar namnet på glassen, även om förpackningen görs om i höst.
– Det kändes ändå rätt för oss som ett litet familjeföretag, säger Müntzing.
Glassen Sitting Bull lanserades 1983 och fick namnet efter sioux-hövdingen som under 1800-talet ledde en del av urbefolkningen i USA.
Läs även: Kim-Jong-Un erkänner Nordkoreas matbrist