Innehavare av Tesla-bilar, men även andra eldrivna fordon, har haft det tufft ute i jul- och nyårstrafiken. Rapporter om trasiga laddstolpar, köer och i vissa fall även bråk vid laddstationerna har präglat elbilsförarnas julhelg.
Det senaste halvåret har varit tufft för svenska Tesla-ägare. Sedan fackförbundet IF Metall inledde sin strejk mot elbilsjätten den 27 oktober har förare av bilarna behövt se över användandet av sina fordon.
Det har bland annat varit näst intill omöjligt att reparera bilen på auktoriserade Tesla-verkstäder.
I jul- och nyårstrafiken uppstod samtidigt problem för såväl Tesla-ägare som ägare av andra eldrivna fordon att ladda sina bilar. Sedan IF Metalls strejk har även fackförbundet Elektrikerna meddelat att man inte kommer förse Teslas verkstäder och laddstationer i Sverige med service. Beskedet innebar att ingen av elanläggningarna vid Teslas 10 verkstäder eller 213 laddstationer kommer att få service eller andra former av reparation av fackets medlemmar.
Laddstolpar ur funktion
Vittnesmål om laddstolpar ur funktion, köer vid fungerade laddstationer och bråk om turordning har rapporterats in av elbilister, enligt Expressen.
- Det är folk där ute med olika laddförutsättningar, av olika nationalitet. Och när man står där vid laddstolpen får man svara många gånger på frågan om man ska åka snart, berättade en ägare av en elbil till tidningen.
Erika Albansson Söderlund, kommunikationschef på Circle K, tipsar elbilister om att bland annat planera sin laddning, att lämna laddstolpen till andra elbilar så fort laddningen är färdig samt att värdera om körningen kan genomföras när det inte är rusningstrafik. Samtidigt uppmanar hon bilister med fossildrivna fordon att inte se laddstolpsplatser som vanliga parkeringsplatser.
– Jag kör själv elbil och såg häromdagen en diskussion i en FB-grupp om hur “fräcka” folk är och ställer sig vid laddplatser utan att vare sig ladda – eller kanske inte ens har en elbil – i stället för att stå på en vanlig parkering, förklarar Albansson Söderlund för Expressen.