En ”unisex-slöja”, eller hijab, säljs nu på det italienska klädföretaget United Colors of Benettons hemsida. Den kommer i sex olika färger och har klädjättens logo på.
Hijaben som marknadsförs till både män och kvinnor säljs på bland annat Benettons svenska hemsida för 379 kronor.
Slöjan har skapats i samarbete med den italiensk-tunisiske rapparen Ghali Amdouni, som är varumärkets nya ambassadör för 2021.
”Vi är glada över att samarbeta med denna fantastiska artist, men framför allt med en man som delar våra värderingar”, säger Benetton Groups vd Massimo Renon på företagets hemsida. Värderingarna i fråga handlar om mångkultur och integration.
Slöjan är i stretchmaterial och kommer i sex olika färger, varav en av dem har tryck med bokstaven ”G” (efter Ghali) på i flera färger.
Täcker ”upphetsande skägghår”
Benettons slöja, vars kollektion lanserades i samband med modeveckan i Milano i september, har inte gått obemärkt förbi på sociala medier.
Många kritiserar det faktum att en slöja, som många kvinnor tvingas bära, och som enligt många är en förtryckande symbol, nu marknadsförs till män som något hippt.
Bland andra skriver den kanadensiska feministen och ex-muslimen Yasmine Mohammed, vars föräldrar kommer från Egypten och Palestina, ironiskt på Facebook att ”Nu kan män också täcka sin skam. De behöver inte gå runt oförskämda och nakna som djur. Så stärkande!”
Vidare skriver Mohammed att det är en ”bonus” att slöjan täcker männens ”upphetsande skägghår”.
Andra kritiker jämför slöjan med rånarluvor.
Ghali Amdouni själv står upp för sin design och har poserat med slöjan i flera av sina musikvideor och på hans Instagram där han har 1,6 miljoner följare, skriver brittiska Daily Mail.