Facebook noscript imageVänsterpartiet om pendeltågskaoset: Säg upp avtalet med MTR
Nyheter
Vänsterpartiet om pendeltågskaoset: Säg upp avtalet med MTR
Foto: Tomas Oneborg/Johan Nilsson/SvD/TT
Foto: Tomas Oneborg/Johan Nilsson/SvD/TT

Pendeltågstrafiken har satt käppar i hjulen för resenärerna i Stockholms lokaltrafik. Personalbrist har varit den främsta orsaken till att avgångar såväl försenas som ställs in, och har väckt kritiska röster bland både privatpersoner och politiker. Vänsterpartiet i Region Stockholm anser nu att avtalet med MTR, företaget som tillhandahåller pendeltågen, inte ska förlängas efter 2026.

Pendeltågsstrulet är nu inne på sin sjunde vecka. Överfulla tåg och resor som inte går att planera till följd av försenade och inställda avgångar har gjort det betydligt svårare för resenärerna att resa inom länet. Problematiken ligger nästan helt och hållet i MTR:s avveckling av tågvärdar, vilket väckt stark kritik från de anställda. I samband med att beslutet började verkställas sjukskrev sig många lokförare i ren protest, vilket har lett till stor personalbrist.

Vänsterpartiet i Region Stockholm menar att det finns ett direkt samband mellan tågstörningarna och MTR:s personalpolitik. För Dagens Nyheter berättar oppositionsregionrådet Anna Sehlin (V) att beslutet om att ta bort tågvärdarna varit politiskt, men att MTR ska stå till svars för den bristfälliga implementeringen.

– MTR har under flera års tid inte lyssnat på sin personal. I vårt tycke har de inte varit en bra arbetsgivare. Det tror vi har spelat in i avvecklingsprocessen av tågvärdarna. Just nu ser vi till exempel lokförare som inte vill köra tågen eftersom de inte känner sig trygga eller lyssnade på, säger Sehlin till tidningen.

Förbrukat förtroende

Partiet anser nu att förtroendet för MTR är förbrukat. När avtalet med tågbolaget går ut 2026 ser man inte att det kan förlängas.

– Vi vill inte att avtalet med MTR förlängs när det går ut 2026, säger Sehlin.

Västerpartiet menar i stället att ansvaret för pendeltågstrafiken borde upphandlas på nytt, och att en ny aktör ska ta över verksamheten.

– Upphandlingar tar ju tid, så det är bra att börja så snart som möjligt. Vi vill att regionen ska kravställa bra arbetsvillkor, meddelarfrihet, att man lyssnar på facken och skyddsombuden och inte bara ser till lägsta pris, säger Anna Sehlin och påpekar att V i och med detta går händelserna i förväg då frågan inte är uppe för beslut ännu.

Sehlin meddelar även att man den 25 april kommer att lägga en skrivelse om att inte förlänga avtalet.

Trafikregionrådet: ”Inte i media”

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) uttrycker att han delar den frustration Anna Sehlin ger uttryck för, men han anser att diskussionen inte bör ske i media.

– Men jag kan tycka att den typen av diskussioner bör ske inom ramen för våra samarbetsformer och inte i media, säger han och påpekar att avtalet med MTR nu utvärderas, säger Fendert till DN.

Trafikregionrådet meddelar även att man kommer att fatta beslut om avtalet före sommaren, och att vårens pendeltågskaos kommeratt tas med i utvärderingen.

Läs även: Två män utvisas på livstid för våldtäkter på 13-årig flicka

Alex Alma

Reporter
alex@bulletin.nu