Var femte läkare: Patienter har dött på grund av vårdplatsbrist

Foto: Johan Wessman / News Oresund Creative Commons Attribution 2.0
Var femte läkare uppger att en patient avlidit under det senaste året till följd av brist på vårdplatser, resurser eller personal. Det visar en ny enkät från Läkarförbundet – som går rakt emot Socialstyrelsens bild av förbättrat vårdplatsläge.
Det framgår av Läkarförbundets nya enkät. Nära var fjärde läkare uppger dessutom att patienter skrivs ut för tidigt varje vecka – som en direkt följd av vårdplatsbristen.