Facebook noscript imageVar femte läkare: Patienter har dött på grund av vårdplatsbrist
Var femte läkare: Patienter har dött på grund av vårdplatsbrist
Foto: Johan Wessman / News Oresund  Creative Commons Attribution 2.0
Foto: Johan Wessman / News Oresund Creative Commons Attribution 2.0

Var femte läkare uppger att en patient avlidit under det senaste året till följd av brist på vårdplatser, resurser eller personal. Det visar en ny enkät från Läkarförbundet – som går rakt emot Socialstyrelsens bild av förbättrat vårdplatsläge.

Det framgår av Läkarförbundets nya enkät. Nära var fjärde läkare uppger dessutom att patienter skrivs ut för tidigt varje vecka – som en direkt följd av vårdplatsbristen.

Denna artikel är endast för prenumeranter

Välkommen att prenumerera på Bulletin. Då får du tillgång till hela artikeln och allt vårt exklusiva innehåll. Välj din prenumeration och bli en del av Bulletins community idag.