
Koncernen redovisar en vinst före skatt på 18,6 miljarder kronor för årets tredje kvartal. Det kan jämföras med en vinst före skatt på 11,8 miljarder kronor under motsvarande kvartal i fjol.
Det var också bättre än väntat. Analytiker hade i snitt räknat med ett vinstlyft till 16,0 miljarder före skatt, enligt en sammanställning av Bloomberg.
Koncernens försäljning i tredje kvartalet steg till 132 miljarder kronor, upp från 114,9 miljarder ett år tidigare. Där låg snittprognosen på 126,6 miljarder kronor.
Samtidigt minskade bolagets orderingång med 27 procent – från 64 689 till 47 202 lastbilar.
En normalisering där Volvo måste hantera inflation och prisökningar. Det är också förväntat, enligt Martin Lundstedt.
– Det är en normalisering mot en mer långsiktig trend, säger Martin Lundstedt.
Volvo ger också vissa försäljningsprognoser för 2024, där koncernen räknar med något lägre försäljning i Nordamerika och Europas jämfört med i år.
– Det är starka bra prognoser, säger Lundstedt, men där 2023 nog var toppen.
Lägre orderingång och försäljning väntar sannolikt, kanske neddragningar i produktionen för att möta det, även om Volvochefen inte vill ta de orden i sin mun.
– Vi har bra flexibilitet att hantera det, vi är väl förberedda.
Konjunkturutsikterna är osäkra, med mycket oro i omvärlden.
– Fast kundaktiviteten är fortsatt på en god nivå, säger Lundstedt.