Facebook noscript imageWesterholm: S har inspirerats av Nixons Watergate-kampanj
Nyheter
Westerholm: S har inspirerats av Nixons Watergate-kampanj
Bild: Public Domain/Faksimil SVT
Bild: Public Domain/Faksimil SVT

Uppgiften att Anders Lindberg var inblandad i förtalskampanjen mot Fredrik Reinfeldt förvånar inte Ledarsidornas Johan Westerholm, som menar att Socialdemokraternas kampanjmetoder inspirerats av kampanjerna i USA - i synnerhet president Nixons kampanj 1972, som ledde till en storseger men också till Watergate-skandalen.

Källor uppger till Bulletin att Aftonbladets politiska chefredaktör Anders Lindberg under sin tid som S-medarbetare var delaktig i en förtalskampanj mot den dåvarande M-ledaren Fredrik Reinfeldt inför valet 2006.

Kampanjen bestod av en rad mejl som skickats från en anonym hotmail-adress till journalister, insändarredaktioner och Reinfeldt själv, där det påstods att Reinfeldt satt i system att utnyttja billiga lettiska barnflickor, betalat svart för hantverkare och inte redovisat sidoinkomster.

Läs även: Källor: Anders Lindberg bakom förtalskampanj mit Fredrik Reinfeldt

Efter att Moderaternas IT-avdelning spårat mejlens IP-adress till Socialdemokraternas högkvarter på Sveavägen 68 tog opinionsstrategen Mats Lindström på sig skulden för förtalskampanjen och avgick, medan Lindberg gjorde fortsatt karriär i partiet.

– Anders Lindberg blev ju det som lite slarvigt kallas för ”spionchef”, den oficiella titeln är chef för omvärldbevakning. Internt kallade man den positionen för ”chief mudslinger”, berättar Ledarsidornas Johan Westerholm för Bulletin.

– Omvärldsbevakaren ska då hålla koll på vad det är som händer, men sedan ska du veta att sedan i alla fall presidentvalsrörelsen 2000 har Socialdemokraterna haft sina kampanjledningar närvarande vid varje amerikansk presidentvalkampanj.

Där har S främst följt Demokraterna, men har enligt Westerholm även haft utbyte med olika amerikanska PR-firmor och lärt sig deras metoder.

– Hela valrörelsen 2010, för att ta ett exempel, var en kopia på Obamas kampanj. Så man hämtar väldigt mycket från USA, bland annat kunskap i hur man hanterar olika typer av ”mudslinging”-kampanjer.

– Jag har själv varit med på två arbets-internat där man hanterar det här, och det inleds med att alla på första kvällen ska titta igenom det som är normsättande, vilket är Richard Nixons valkampanj 1972.

”Använder sig av Roger Stones handbok”

Nixons återvalskampanj har för eftervärlden framförallt förknippats med Watergate-skandalen, som tvingade Nixon att avgå två år senare.

Men presidentvalet 1972 blev också en unik jordskredsseger för Nixon mot den demokratiska kandidaten George McGovern. Med över 60 procent vann Nixon den största andelen röster nationellt för någon republikansk president, ett rekord som står sig än idag, samt hela 520 av 538 elektorsröster.

Nixons kampanjledning utmålade framgångsrikt McGovern som en farlig vänsterextremist, och bland hans kampanjarbetar fanns Roger Stone, som senare kom att arbeta i kampanjer för Ronald Reagan, George H.W Bush och Donald Trump.

– De (Socialdemokraterna) använder sig av Roger Stones handbok: alltid gå till attack, erkänn ingenting, ljug om du måste, byt ämne, säger Westerholm och fortsätter:

– Från riksdagsvalet 2002 blir en ökad tendens till det här, inte bara i socialdemokratiska valrörelser utan även i andra partier. Men Socialdemokraterna har varit först med att anamma amerikansk kampanjmetodik.

Läs även: Här är trollen i Svensk politik – Bulletin går igenom skandalerna

Johannes Nilsson

Reporter.