
SD-ledaren Jimmie Åkesson kräver slut på systemet där stora familjer kan få mer i bidrag än arbetande hushåll. I en debattartikel i Expressen menar han att regeringens föreslagna bidragstak är både nödvändigt och moraliskt riktigt.
Sverige har byggt ett välfärdssystem som tillåter människor att leva på andras arbete utan att själva bidra, skriver Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson i en debattartikel i Expressen.
Åkesson lyfter fram att hushåll med många barn kan få högre inkomster från sociala bidrag än arbetande familjer.
”Det är inte bara orimligt, det är djupt orättvist”, skriver Åkesson.
Kallar arbetslösheten importerad
Åkesson bemöter kritik från vänstern om att människor inte kommer i arbete bara för att bidragen sänks. Han menar att detta är en ”bekväm halvsanning” och beskriver bidragstaket som ett första steg för att bryta beroendet av bidrag som utvecklats
SD-ledaren vågar sig också på en kontroversiell formulering när han skriver att ”en stor del av dagens arbetslöshet i Sverige är importerad”.
”Vi har tagit emot hundratusentals människor utan att ställa krav på egen försörjning”, skriver han.
Han kritiserar Socialdemokraterna och vänsterpartier för att ursäkta situationen med att integration tar tid, vilket han menar är ett hån mot alla utrikes födda som faktiskt har lärt sig språket och börjat bidra.
Vill återställa förtroende för välfärden
Åkesson understryker att bidragstaket inte syftar till att bestraffa någon, utan till att stärka tilltron till välfärdssystemet. Han hävdar att alla i Sverige bör bidra till samhället, oberoende av ursprung.
”Arbete är inte bara en inkomst, det är också vägen till självrespekt, gemenskap och frihet”, skriver han.
Åkesson betonar att samhällets skyddsnät ska finnas kvar för personer som inte kan arbeta av hälsoskäl. Däremot bör systemet inte användas av dem som kan, men inte vill arbeta.
”När en arbetande familj i förorten går back jämfört med grannen som lever helt på bidrag, då har något gått sönder i samhällskontraktet”, skriver Åkesson.
Han beskriver bidragstaket som en rättvisereform som markerar en återgång till sunt förnuft och de arbetsvärderingar som tidigare präglat Sverige.