Alex Schulman får kraftig kritik för att blanda sina plattformar. Samtidigt som han gjorde reklam åt Willys angrep han ICA i en DN-krönika och och kallade dem giriga. Själv menar han att det var slarv och att han inte tänkte på att det kunde finnas en konflikt mellan rollerna.
Medieprofilen Alex Schulman attackerade ICA-handlare i en krönika i DN, samtidigt som han gör reklam för Willys. Kritiken har lett till ett försök att pudla.
– Det var slarvigt och jag beklagar det, säger han till Aftonbladet
I förra veckan skrev han en krönika om ICA-handlarre och stigande matpriser, i DN.
”I dag är Ica-handlaren själva sinnebilden för en girig entreprenör som tjänar på att vi måste äta”, skrev han bland annat.
Samtidigt som han kritiserar ICA-handlarna för girighet så gör han reklam för lågpriskedjan Willys.
Till Aftonbladet medger Schulman att ämnesvalet var ”slarvigt”:
– Jag borde inte skrivit en text om Ica över huvud taget när jag samtidigt hade ett samarbete med deras konkurrent, skriver han i ett sms till tidningen.
Även DN:s chefredaktör medger att texten inte var särskilt lyckad.
– Det uppmärksammades efter publicering och vi har pratat med Alex och han själv tänkte inte på sambandet. Han beklagar det. Han borde inte skrivit den krönikan. Hans avsikt, som han har förklarat den, var att prata om symbolen Ica-Stig mer generellt, säger Wolodarski till Dagens Media.
Läs även: Håll sadister inlåsta