
Bensin- och dieselpriset måste bli dyrare samtidigt som det måste bli billigare med alternativen. Det anser Miljöpartiets språkrör Amanda Lind, som är övertygad om att hon har övriga oppositionspartier med sig. – Jag kan ju bara se vad de har lagt fram för förslag, säger hon i SVT:s 30 minuter.
I programmet säger Lind att dyrare (fossila) bränslepriser behövs för att man ska få till en klimatomställning. Något som bland annat ska ske genom ökad reduktionsplikt.
– Vi tycker att på kort sikt behöver man öka reduktionsplikten, vi behöver öka inblandningen av det förnybara. Det är det som kommer att få ner utsläppen på kort sikt, säger hon och fortsätter:
– Då vill vi kombinera det med ett slags stöd som ska gå till personer som bor på landsbygd och glesbygd och personer med de lägsta inkomsterna.
2-3 kronor dyrare
Amanda Lind får i programmet återkommande frågan hur mycket hon vill höja bränslepriserna, som enligt SVT i april 2025 låg på 15,8 kr/liter för bensin (B95) och 16,8 kr/liter för diesel. Till slut svarar hon:
– Om man tittar på den här reduktionspliktshöjningen som vi tycker att man ska göra på kort sikt, då handlar det om en 2-3 kronor ungefär när vi gör våra beräkningar.
– Vi behöver göra det fossila dyrare successivt, så att det inte blir en chock varken för hushållen eller för näringslivet som behöver ställa om.
Prisbesket: ”Är lite svårt”
I och med att EU:s utsläppshandelssystem träder in 2027 tycker Miljöpartiet att det är ett bra läge att lägga på ett nationellt utsläppshandelssystem. Hur mycket dyrare bränslepriser det kommer att leda till fram till 2030 ger inte Amanda Lind något rakt svar på.
– Det är lite svårt för när man tittar på utsläppshandel så beror det ju på hur mycket tillgängliga utsläppsrätter [som] finns, säger hon bland annat.
Lind: Övriga oppositionspartier är med oss
På frågan från programledaren Anders Holmberg om Miljöpartiet har med sig övriga oppositionspartier i målet att höja bränslepriserna svarar hon:
– Det är jag övertygad om.
Holmberg: Varför det?
– När jag tittar på vad vi vill med reduktionsplikten, till exempel, så vill ju samtliga partier på rödgröna sidan höja reduktionsplikten. Och ganska rejält också.
Holmberg: Så Socialdemokraterna till exempel, de är med på att det ska bli 2-3 kronor – 4-5 kronor kanske fram till 2030 – dyrare att köra [bil med] bensin och diesel?
– Alltså, alla partier på oppositionssidan har lagt fram förslag om att höja reduktionsplikten, och ganska rejält, för att få ner utsläppen.
När Holmberg återigen frågar om Socialdemokraterna är inne på samma linje som MP med rejält höjda bränslepriser hänvisar Lind återigen till de förslag som partiet har lagt fram.
– Jag kan ju bara se vad de har lagt fram för förslag. Och det handlar om att höja reduktionsplikten, det handlar om att få fram alternativen.
Slutligen konstaterar Lind att om de rödgröna vinner valet så kommer det att bli dyrare för de flesta som har bensin- eller dieselbil.
– Ja, det kommer att bli dyrare för att vi ska klara klimatomställningen. Och det vi behöver göra då är att satsa brett på en elbilsoffensiv, satsa på kollektivtrafiken, alternativen och stöd för de som behöver det i omställningen.
”Hyckleriet luktar mer än bensinen”
I sociala medier är det flera som reagerar på intervjun med Amanda Lind. Däribland Mattias Karlsson, Moderaternas gruppledare i riksdagen, som tar fasta på Linds uttalande att Socialdemokraterna är med dem.
”Räkna med 5 kr dyrare vid pumpen. Och samtidigt går Magdalena Andersson runt och låtsas vara plånbokens beskyddare. Hyckleriet luktar mer än bensinen”, skriver han på X.
Så var det sagt – MP:s Amanda Lind erkänner att Socialdemokraterna vill höja reduktionsplikten rejält. Räkna med 5 kr dyrare vid pumpen. Och samtidigt går Magdalena Andersson runt och låtsas vara plånbokens beskyddare. Hyckleriet luktar mer än bensinen. https://t.co/jir0bcuhmK
— Mattias Karlsson (@moderatkarlsson) May 8, 2025
Läs även: Klimatboksförfattaren: ”Därför vill jag inte använda ordet kris”