
Ett nytt motorvägsbygge i Amazonas har lett till skarp kritik. Vägen, som byggs för att underlätta trafiken till klimatmötet COP30 i Brasilien, skär genom skyddad regnskog och riskerar att få långsiktiga konsekvenser för miljön.
Mitt i Amazonas skyddade regnskog pågår en avverkning för att bygga en fyrfilig motorväg inför FN:s klimatmöte COP30. Träd ligger nu i högar längs den 13 kilometer långa vägsträckan som ska underlätta transporten i den brasilianska staden Belém.
– Allt har förstörts. Vi har förlorat skörden som gav inkomst till vår familj, säger Claudio Verequete i en intervju med BBC. Han bor 200 meter från den nya motorvägen.
Lokalbefolkningen påverkas negativt
Delstatsregeringen framhäver vägens ”hållbara” egenskaper medan lokalbefolkningen berättar om problemen. Verequete har förlorat sina açaíträd som gav honom försörjning och har inte fått ekonomisk kompensation från myndigheterna.
– Vår rädsla är att någon en dag kommer hit och säger: ”Här är lite pengar. Vi behöver det här området för att bygga en bensinstation eller ett lager.” Och då måste vi flytta, säger han till BBC.
Verequetes samhälle kommer inte kunna använda vägen eftersom den har murar på båda sidor.
– För oss som bor vid sidan av motorvägen kommer det inte finnas några fördelar. Om någon blir sjuk och behöver åka till Beléms centrum kommer vi inte kunna använda den, berättar han.
Både oro och förhoppningar
Professor Silvia Sardinha, vilddjursveterinär och forskare, uttrycker oro för de långsiktiga konsekvenserna för djurlivet trots planerna på djurövergångar.
– Från och med avskogningen blir det en förlust. Vi kommer förlora områden där djur kan släppas ut i det vilda igen, säger hon till BBC.
Forskare pekar på att vägen kommer dela skogsområdet i två och påverka djurens rörelsemönster. Flera anser att avskogningen står i motsats till klimatmötets syfte. Mötet hålls i november och förväntas samla över 50 000 besökare.
Samtidigt ser vissa affärsinnehavare i Beléms marknad nya möjligheter.
– Staden förbättras och många besökare kommer. Det betyder att jag kan sälja mer och tjäna mer, säger Dalci Cardoso da Silva, som driver ett skinnvarustånd.
Brasiliens regering investerar mer än 81 miljoner dollar (cirka 850 miljoner kronor) för att utöka flygplatskapaciteten från ”sju till 14 miljoner passagerare” inför mötet. Delstatsregeringens infrastruktursekreterare Adler Silveira beskriver projektet som en ”hållbar motorväg” med djurövergångar, cykelbanor och soldriven belysning.