
De fysiska apoteken minskade med ett 20-tal under fjolåret. Samtidigt blir E-handeln allt starkare.
Antalet fysiska apotek i Sverige minskade under fjolåret med ett 20-tal. Det var första gången sedan omregleringen av apoteksmarknaden 2009 som apoteksbutikerna inte blev fler. Digital handel har blivit en betydligt större komponent för den svenska apotekshandeln. I fjol stod E-handeln för hela branschens tillväxt enligt en rapport från Sveriges apoteksförening, samtidigt som de fysiska butikerna i storstäderna minskar.
– Det är i större städer som antalet apotek har minskat, på mindre orter har antalet apotek i stället ökat något. För andra året i rad stod e-handeln för branschens tillväxt även om tillväxttakten avtagit. Närmare 30 procent av alla apoteksprodukter såldes via e-handel under 2021, säger apoteksföreningens vd Johan Wallér i ett pressmeddelande.
Marknadens aktörer
Sveriges apoteksmarknad består i idag av de fem rikstäckande kedjorna Apoteket AB, Apotek Hjärtat, Kronans Apotek, Apoteksgruppen samt Lloyds Apotek.
Samtliga aktörer bedriver fysiska butiker och E-handel och sammanlagt hade apoteken cirka 140 miljoner fysiska och digitala kundbesök under 2021.
Utöver ovanstående aktörer finns även Apotea, Meds och Apohem som endast bedriver E-handel.
Trots att butikerna under fjolåret minskade är de fysiska butikerna fortsatt betydligt fler än innan omregleringen 2009.
– Konkurrensen i branschen är stenhård, säger Johan Wallér.
Läs även: E-handeln med dagligvaror backar